Genóm nesmrteľného červa má odkryť tajomstvá regenerácie

Turisti v talianskom letovisku Lignano si zrejme neuvedomujú, že v ich blízkosti žije červ, ktorý dokáže regenerovať takmer akúkoľvek časť tela.

23.09.2015 12:30
Anatómia ploskavca Macrostomum lignano Foto: Cold Spring Harbor Laboratory
červ, ploskavec Anatómia ploskavca Macrostomum lignano

Ploskavec Macrostomum lignano sa zranení neobáva, pretože má schopnosť poškodenú časť tela opraviť a vedci sa už dlhšie snažia pochopiť, ako robí tento trik. Tvrdia, že by to významne prospelo k poznaniu, ako presne fungujú kmeňové bunky a ako ich využiť v regeneratívnej medicíne.

„Tento ploskavec dokáže zregenerovať akúkoľvek časť tela okrem mozgu,“ hovorí Gregory Hannon z laboratória v Cold Spring Harbor. „Mnoho vedcov sa venuje výskumu kmeňových buniek a postupne začalo byť jasné, že pri ich bádaní by im pomohlo poznať genóm tohto výnimočného tvora.“ Kmeňové bunky sú základné bunky v tele, ktoré sa dokážu premeniť na akékoľvek iné, od nervových cez svalové až po kostné.

Lúštenie génov ukázalo, že genóm tohto tvora je veľmi zložitý. „Nepodobá sa na žiadny, ktorý sa dosiaľ podarilo rozlúštiť,“ uviedol spoluautor štúdie Michael Schatz. Genóm drobného červa je taký komplexný, že vedci pri jeho lúštení museli použiť najnovšie technológie, ktoré gény skúmajú stonásobne detailnejšie, ako tie bežne používané.

Podľa vedcov je M. lignano ako vrecko plné plávajúcich kmeňových buniek, ktoré vie aktivovať s cieľom regenerácie orgánov. Podobné signálne cesty, ako má tento červ, má aj človek. Vedci teraz chcú zistiť, či by sa niektoré z nich dali použiť v regeneratívnej medicíne napríklad pri pestovaní náhradných orgánov, na opravu poškodenej miechy či pri liečení rôznych ochorení.

„Cieľom tohto projektu je umožniť nám a ostatným vedcom robiť novú biológiu. Nádejame sa, že poznaním genómu tohto červa posunieme naše znalosti dopredu,“ povedal Hannon, ktorý výskum publikoval v žurnále Proceedings. Ploskavec z Lignana pritom nie je pre vedu nový. Už pred desaťročiami slúžil ako model v embryológii a neurológii.