Nový dinosaurus zo Španielska

V Španielsku sa podarilo nájsť nový druh dinosaura, ktorý žil pred 125 miliónmi rokov. Bol asi šesť metrov dlhý a vážil približne dve tony.

dinosaurus, Morelladon Beltran, nález, vykopávka
Chrbát dinosaura Morelladona Beltrana zdobil zaujímavý ,,vejár".
Autor:

Rovnako ako jeho príbuzný, dobre známy Iguanodon, to bol bylinožravec a pohyboval sa na zadných alebo v pokoji na štyroch končatinách. O objave tímu španielskych vedcov informoval časopis Plos One.

„Fosílie sme objavili v máji 2013 a len čo sme našli bedrovú kosť, vedel som, že ide o nový druh,“ povedal paleontológ José Miguel Gasulla z madridskej Autonómnej univerzity. Okrem bedrovej kosti ďalších osem špecifických čŕt poukazuje na to, že ide o nový druh ornitopodného dinosaura. Pomenovaný bol Morelladon Beltran, podľa miesta objavu (mesto Morella vo Valencii) a majiteľa lomu, v ktorom bol nájdený, Vicenteho Beltrana.

Ďalšou zvláštnosťou nového dinosaurieho druhu, ktorý bude vystavený 3. januára na radnici v Morelle, bol akýsi široký vejár na chrbte, ktorého funkciu si vedci vysvetľujú niekoľkými spôsobmi. Mohlo ísť o regulátor teploty, ktorý cirkulovaním pomáhal ochladzovať krv vo veľkom teple. Alebo mohol fungovať ako zásobník potravy na horšie časy, či ako komunikačný prostriedok, napríklad aj pri sexuálnom výbere. Mohol tiež slúžiť na zastrašenie nepriateľa.

Ostatky Morelladona boli nájdené v známej dinosaurej lokalite v lome, kde sa ťažia suroviny na výrobu tradičných španielskych dlaždičiek a keramiky. Región okolo mesta Morella v provincii Castellón na severovýchode Španielska, ktorá je dnes súčasťou autonómnej oblasti Valencie, bol predtým plný tropickej vegetácie. Už od 19. storočia sú v nej objavované fosílie dinosaurov. „Nevieme, akého bol pohlavia, pretože to je ťažké overiť, keď máme len jeden exemplár. Ale zrejme to bol dospelý jedinec,“ vysvetlil ďalší z vedeckého tímu paleontológov Fernando Escaso.