Ötziho trápili bolesti brucha

Od nájdenia 5 300 rokov starej múmie v Ötztalerských Alpách tento rok uplynie 25 rokov. Prieskum zachovalého tela pravekého muža však prebieha stále. Teraz vedci zistili, že Ötziho, ako sa múmia podľa miesta nálezu prezýva, pravdepodobne trápili silné bolesti brucha. V jeho tele totiž objavili agresívnu formu žalúdočnej baktérie. Svoj objav zverejnili vedci v prestížnom časopise Science.

11.01.2016 14:00
zväčšiť Rekonštrukcia oblečenia pravekého muža, ako je... Foto: wikimedia
Ötzi Rekonštrukcia oblečenia pravekého muža, ako je vystavená v Ötziho múzeu.

Baktéria Helicobacter pylori, ktorú vedci v Ötziho žalúdku našli, sa usadzuje v sliznici žalúdka i dvanástnika a spôsobuje zápal vyvolávajúci tráviace ťažkosti. Pôsobenie baktérie môže viesť k vzniku žalúdočných vredov aj rakoviny žalúdka. V súčasnosti ju v sebe nosí asi polovica obyvateľov planéty. Zdravotné problémy sa však rozvinú asi len u desiatich percent nakazených.

Kmeň baktérie objavený v Ötziho tráviacej sústave sa podľa vedcov až prekvapujúco podobá kmeňu, ktorý sa vyskytuje v súčasnosti u ľudí v Strednej Ázii a na severe Indie. Dejiny osídľovania Európy tak môžu byť oveľa zložitejšie, ako sa doteraz predpokladalo. Ötzi však nemusí byť typickým zástupcom obyvateľstva pravekej Európy, pripúšťajú v štúdii vedci.

Úspechom je podľa odborníkov už to, že sa podarilo takú starú baktériu rekonštruovať. Po Ötziho smrti totiž baktérie tiež zahynuli a ich genóm sa rozpadol na malé časti. Odhaliť ich prítomnosť sa podarilo analýzou DNA všetkého obsahu žalúdka. Helicobacter pylori bol objavený až v roku 1983, človeka však sprevádza prinajmenšom stotisíc rokov.

Múmiu muža z obdobia neskorej kamennej doby našli 19. septembra 1991 v Alpách dvaja turisti a vo vedeckých kruhoch objav považovali za prvotriednu senzáciu. Pre nález sa dokonca premeriavali hranice medzi Rakúskom a Talianskom. Hraničná komisia nakoniec prisúdila miesto nálezu Rímu, podľa dohody z roku 2006 je však hranica premenlivá a na základe stavu topenia ľadovca môže byť miesto, kde Ötzi tisíce rokov ležal, v Taliansku aj v Rakúsku. V súčasnosti sa múmia nachádza v zbierkach múzea v juhotirolskom Brixene v Taliansku.

V roku 2008 bola zverejnená analýza mitochondriálnej DNA tohto pravekého muža. Materiál bol získaný zo 70-miligramovej vzorky črevného tkaniva z mŕtveho tela. Podľa prvých výsledkov ide o príslušníka genetickej línie, ktorá už úplne vymrela alebo je v posledných 5-tisíc rokov extrémne vzácna. V roku 2010 bol analyzovaný jadrový genóm Ötziho. Genetická podobnosť sa našla u skupín obyvateľstva Korziky a Sardínie. Podľa výsledkov výskumu mal hnedé oči, krvnú skupinu 0 a laktózovú intoleranciu. Pravdepodobne trpel boreliózou a mal zvýšené riziko srdcových chorôb.