Britskí vedci opísali najstaršieho jurského dinosaura

Britskí vedci na čele s Davidom Martillom z University of Portsmouth popísali nový rod a druh dinosaura, ktorý je najstarším známym jurským predstaviteľom tejto skupiny vyhynutých plazov. Dinosaura, ktorého pozostatky objavili vo Walese, pomenovali Dracoraptor hanigani.

Fosíliu objavili v roku 2014 na pláži neďaleko Cardiffu bratia Rob a Nick Haniganovci, ktorí ju následne venovali Waleskému národnému múzeu. Martill spolu s kolegami potom nález preskúmali a popísali, pričom dinosaurus dostal druhové meno práve po svojich objaviteľoch.

Čítajte viac

Z dinosaura sa zachovalo približne 40 percent kostí vrátane lebky, zubov, pazúrov či častí chodidiel. Fosília sa našla v horninách starých približne 201 miliónov rokov, čo je obdobie na rozhraní triasu a jury. Vtedy na Zemi došlo k masovému vymieraniu druhov, čo umožnilo dinosaurom stať sa dominantnou skupinou až do konca druhohôr. Práve na začiatku jury sa začal diverzifikovať podrad Theropoda, do ktorého patril tiež Dracoraptor či neskoršie rody ako Tyrannosaurus a Velociraptor.

Dracoraptor hanigani dorastal do dĺžky približne dva metre, i keď vedci pripúšťajú, že nájdená fosília mohla patriť mláďaťu. Jeho zuby naznačujú, že šlo o dravca. Súčasťou nálezu boli aj pozostatky morských živočíchov, na základe čoho si paleontológovia myslia, že dinosaurus pravdepodobne spadol z útesu do mora, kde sa následne jeho kostra zachovala v sedimentoch. Popis nového druhu zverejnili v časopise Plos One.

Súvisiace články:

komáre, hmyz, malária,

V boji proti malárii by mohli pomôcť kurčatá

25.07.2016 12:00

Komáre prenášajúce maláriu sa snažia vyhnúť pachu živých kurčiat. Podľa novej vedeckej štúdie by sa to dalo využiť pri príprave účinného repelentu.

psy, klonovanie, klony

Kórejská firma sľubuje klonovanie domácich maznáčikov

19.07.2016 15:00

Nechať pobehovať svojich domácich miláčikov po oplotenom trávniku v západnej časti Soulu za 100-tisíc dolárov nie je práve lacný špás. Ich majitelia však aspoň presne vedia, čo za to získajú.

Antarktída, sneh, lad, zima

Ozónová diera nad Antarktídou sa po rokoch začína zaceľovať

08.07.2016 14:00

Ozónová diera nad Antarktídou sa po rokoch zväčšovania zrejme začína zaceľovať. Vyplýva to z výskumu poprednej odborníčky na túto problematiku Susan Solomonovej.

Ivan Korčok

Korčok: Je našou úlohou jasne hovoriť o výhodách EÚ

25.07.2016 15:34

Debata o hlavných prioritách, komunikácia s občanmi, ale aj stretnutie so zástupcami kandidátskych krajín boli hlavné témy schôdzky ministrov zodpovedných pre EÚ.

mníchov, streľba

V Texase zastrelili policajta, páchateľ je neznámy

25.07.2016 15:11

Vo svojom dome severne od Austinu v americkom štáte Texas bol zastrelený policajt. Informovala o tom agentúra AP s odvolaním sa na vyhlásenie tamojšieho šerifa.

dôchodok, penzia, dôchodca, penzista

Vláda chystá mimoriadne prilepšenie dôchodcom

25.07.2016 15:10

Vláda plánuje mimoriadne prilepšiť viac ako miliónu penzistov. Bez zmeny zákona by penzie na začiatku budúceho roka stúpli z dôvodu pretrvávajúcej deflácie iba mierne.

Dubaj, Burdž Chalífa, spojené arabské emiráty

Z Bratislavy bude možné letieť častejšie do Dubaja

25.07.2016 15:09

Z Bratislavy sa bude dať letieť častejšie do Dubaja v Spojených arabských emirátoch.