Vedci rozlúštili genetický kód kliešťov

Vedci rozlúštili genetický kód kliešťov a otvorili tak možnosť účinnejšej prevencie a liečby chorôb, ktoré prenášajú. Kliešť (Ixodes scapularis) môže obeť infikovať boreliózou, ale predovšetkým kliešťovou encefalitídou, ktorá je rozšírená od Francúzska po ruský Ďaleký východ, Mongolsko, Kóreu a západnú Čínu. Jej výskyt je bežný aj na Slovensku.

V roku 2014 bolo hlásených takmer 200 prípadov tohto ochorenia, najviac v Žilinskom a Trenčianskom kraji.

Rozlúštenie genetického kódu môže podľa expertov objaviť spôsoby, ako proti kliešťom bojovať pomocou repelentov, insekticídov alebo iných prostriedkov. „Sú vytrvalé a húževnaté. Nemusíme ich však nenávidieť. Ľudia by mali byť informovaní, mali by chápať riziká a vedieť, ako chrániť svoje zdravie,“ povedala Catherine Hillová z americkej Purdueovej univerzity, ktorá výskum viedla a zverejnila ho v žurnále Nature Communications. V rámci štúdie identifikovala viac ako 24-tisíc génov.

Vedci napríklad spoznali spôsob, ako kliešte spracúvajú veľké objemy krvi odčerpané z tela obete a ako vylučujú. Našli tiež hormón, ktorý u samíc reguluje vývoj vajíčok. Ak by sa našiel spôsob, ako tento vývoj blokovať, mohla by sa zaviesť kontrola reprodukcie kliešťov.