Pri stavbe školy objavili fosíliu dinosaura

Čínsko-britský tím paleontológov na čele s Lüom Junchangom z Čínskej akadémie geologických vied opísal nový druh malého opereného dinosaura, ktorého fosíliu objavili pri stavbe školy v čínskej provincii Ťiang-si.

14.11.2016 15:00

Čínsko-britský tím paleontológov na čele s Lüom Junchangom z Čínskej akadémie geologických vied opísal nový druh malého opereného dinosaura, ktorého fosíliu objavili pri stavbe školy v čínskej provincii Ťiang-si.

Dinosaurus, ktorý žil pred 72 miliónmi rokov, dostal vedecké meno Tongtianlong limosus, čo v preklade znamená bahenný drak na ceste do neba. „Objavili ho robotníci na stavbe, keď odpaľovali horninu. Malá časť fosílie sa pritom aj zničila, ale keď vezmeme do úvahy okolnosti tohto objavu, môžeme povedať, že je to takmer kompletná fosília,“ uviedol Stephen Brusatte z Edinburskej univerzity, ktorý sa podieľal na opise nového druhu. Fosília, z ktorej chýbajú iba časti z horných končatín, pravej dolnej končatiny a chvosta, sa zachovala vo zvláštnej polohe so vztýčenou hlavou a roztiahnutými hornými končatinami. Vedci predpokladajú, že tento jedinec zahynul, keď sa snažil vyslobodiť z bahna.

Tongtianlong limosus dorastal do dĺžky približne jeden meter a patril do čeľade oviraptorovité. „Išlo v podstate o poslednú skupinu dinosaurov, ktorá sa vyvinula pred dopadom asteroidu, čo spôsobil vyhynutie dinosaurov. Táto fosília nám poskytuje dôležité informácie o evolučnom prechode od dinosaurov k vtákom, pretože predchodcovia moderných vtákov mohli vyzerať práve ako Tongtianlong. Takéto fosílie zachytávajú evolúciu v pohybe,“ dodal Brusatte, ktorý s kolegami publikoval opis nového druhu v časopise Nature Scientific Reports.