Olomouckí vedci pomohli rozlúštiť dedičnú informáciu hrachu

Po šiestich rokoch sa podarilo vedcom z medzinárodného tímu, v ktorom boli aj olomouckí odborníci, rozlúštiť dedičnú informáciu hrachu siateho. Na výskume spolupracovali laboratória z celého sveta.

19.09.2019 08:00
hrášok, zelený hrášok Foto:

„Výsledky výskumu podľa vedcov prispejú k šľachteniu nových odrôd, vďaka ktorým by sa mohol hrach v Českej republike začať opäť pestovať vo väčšom rozsahu,“ informovali zástupcovia Ústavu experimentálnej botaniky Akadémie vied. Svoju prácu vedci publikovali v prestížnom vedeckom časopise Nature Genetics.

„Otvára to úplne novú cestu k šľachteniu hrachu, pretože bude možné využívať najnovšie metódy molekulárnej biológie a biotechnológie. Osobne vidím v tejto práci tiež istú symboliku v súvislosti s odkazom zakladateľa genetiky J. G. Mendela, ktorý študoval v Košiciach a ktorý v Brne objavil zákony dedičnosti práve vďaka štúdiu hrachu,“ uviedol vedúci olomouckéh laboratória Jaroslav Doležel.

Čítanie dedičnej informácie hrachu trvalo šesť rokov a spolupracovali na ňom laboratóriá združené do Konzorcia pre genóm hrachu. Projekt koordinoval francúzsky Národný ústav pre poľnohospodársky výskum v Dijone. Olomouckí vedci sa na výskume podieľali dvoma spôsobmi. „Pomocou unikátnych technológií optického mapovania genómu a triedeniu chromozómov významne prispeli k vylepšeniu zostaveného textu dedičnej informácie. Metódu triedenia chromozómov vyvinulo olomoucké laboratórium Ústavu experimentálnej botaniky a je doteraz jediným pracoviskom vo svete, ktoré ju rutinne využíva,“ uviedla za ústav Radka Kvasničková.

Rovnakú technológiu využili odborníci tiež na skúmanie rozdielov medzi štruktúrou dedičnej informácie pestovaného hrachu a jeho planých príbuzných druhov. Výsledok projektu považujú odborníci za fascinujúci. Podarilo sa podľa nich odhaliť, ako sa vyvíjala počas evolúcie dedičná informácia hrachu od spoločného predka existujúceho v čase pred 50 miliónmi rokov až po dnešok. „Podrobná znalosť dedičnej informácie uľahčí pestovateľom získavanie nových odrôd hrachu odolných voči hubovým a vírusovým chorobám a s lepšou nutričnou kvalitou,“ doplnila Kvasničková.

Hrach je podľa odborníkov významným zdrojom rastlinných bielkovín. V Českej republike je však podľa odborníkov prehliadanou plodinou, pestuje sa iba na 30 tisícoch hektároch. Dôvodom je to, že súčasné odrody hrachu sú pre poľnohospodárov trochu problematické a je pre nich ekonomicky výhodnejšie pestovať iné plodiny, dodala Kvasničková.

Rozlúštenie dedičnej informácie hrachu siateho je jedným z ďalších úspechov olomouckých vedcov. Zástupcom Ústavu experimentálnej botaniky Akadémie vied sa podarilo v medzinárodnom tíme vedcov napríklad vlani rozlúštiť celý dedičný kód jednej z najrozšírenejších poľnohospodárskych plodín sveta, pšenice siatej. Na výskume trvajúcom 13 rokov sa podieľalo 200 vedcov z 20 krajín sveta. O rok skôr sa podieľali na prečítaní celej dedičnej informácie jačmeňa.

Viac na túto tému: #výskum #DNA #genetika #odborníci #hrach #hrach siaty