Diesel zmizol za záhadných okolností

Do dejín vstúpil predovšetkým ako vynálezca vznetového motora, ktorý nesie jeho meno, ale svetu dal aj polozabudnutú utopistickú teóriu nazvanú Solidarizmus.

01.10.2013 17:00
Rudolf Diesel Foto:
Rudolf Diesel s prototypom vznetového motora sa dostal aj na poštovú známku nemeckej pošty.
debata (5)

Nemecký vynálezca Rudolf Diesel, ktorý zmizol pred 100 rokmi v mori v noci z 29. na 30. septembra 1913 za záhadných okolností, vďaka svojmu vynálezu veľmi zbohatol, neskôr o majetok prišiel a ocitol sa v dlhoch. Dodnes sa špekuluje o tom, že jeho odchod z tohto sveta bol samovraždou alebo vraždou.

Rudolf Diesel sa narodil 18. marca 1858 v Paríži, ale väčšinu svojho života strávil v Nemecku. Do francúzskej metropoly odišiel jeho otec za lepším živobytím z bavorského Augsburgu. Malý závod na výrobu koženého tovaru však prežíval len s ťažkosťami. Rodina bola silno nábožensky založená a Rudolf sa musel vyrovnať s tvrdou výchovou. Za svoje prehrešky dostával prísne tresty a keď ho otec prichytil pri klamstve, išiel na druhý deň do školy s nápisom „som klamár“ na krku. Možno aj preto bol Rudolf známy svojou precitlivenosťou a uzavretou povahou.

V roku 1870 do osudu Rudolfa aj celej rodiny výrazne zasiahla prusko-francúzska vojna. Ako bavorskí občania, ktorých vlasť podporila Prusko, museli opustiť Francúzsko. Kým rodičia odišli do Londýna, dvanásťročný syn zamieril na opačnú stranu k strýkovi do Augsburgu.

Najprv sa síce otcovi sťažoval, že „v Nemecku sa musí človek učiť“, o dva roky neskôr však už mal jasno v tom, čím sa chce stať – strojným inžinierom. Začal študovať priemyselnú školu a vďaka prospechu získal štipendium na mníchovskej Technickej univerzite, ktorú absolvoval v roku 1880.

Ako jeden z najlepších študentov svojej doby získal miesto u Carla von Lindeho, priekopníka chladiacich zariadení. V tom čase už mal Diesel v hlave myšlienku na motor účinnejší ako vtedy už bežný zážihový. Nápad mu vnukla ešte na škole hustilka, ktorú študenti používali ako jednoduchý pneumatický zapaľovač.

Po stlačení sa vzduch vo valci zahrial a Rudolf si predstavil, čo by sa stalo, keby bola vnútri zápalná zmes: „Palivo by sa vznietilo a tlak ohriatych plynov by musel piest vytlačiť.“ Patent na svoj motor dostal Diesel v roku 1892, cesta k funkčnému stroju však bola ešte dlhá. Prototyp z augusta 1893 poháňal uhoľný prach a drvina, až v ďalšej fáze sa palivom stal petrolej. V roku 1897 už mal Diesel pripravený motor, ktorý ako palivo mohol používať naftu alebo olej z arašidov.

Tepelnú energiu využíval nový motor z 26 percent, dvakrát účinnejšie ako najlepšie parné stroje tej doby. Projektovanej účinnosti 73 percent sa Diesel (ani jeho nasledovníci) nedočkal. Dnešné motory zužitkujú na pohyb prinajlepšom polovicu tepla vytvoreného spaľovaním.

Na prelome storočia boli vznetové motory príliš veľké a ťažké a použitie v automobiloch bolo ešte ďaleko.  Vďaka nízkej spotrebe sa pomerne rýchlo uplatnili na železnici aj na mori. Už začiatkom storočia sa objavili prvé menšie lode, roku 1911 potom v Kodani spustili na vodu zaoceánsku loď Selandia s dvoma štvortaktnými dieselovými motormi. Nová pohonná jednotka tiež výrazne prispela k vzniku skutočne účinných ponoriek.

Diesel bol vďaka svojmu vynálezu dobre zabezpečený, bol však tiež presvedčený, že svet čakajú veľké sociálne zmeny. V diele Solidarizmus prišiel s teóriou, ako by usporiadanie spoločnosti malo vyzerať. Podľa jeho názoru je zdražovanie dôsledkom špekulácie a kapitálu, čeliť sa mu dá jednomyseľným správaním ostatných ľudí. Diesel si predstavoval, že pomocou ukladania drobných príspevkov by si mohli obyčajní ľudia zakrátko zaobstarať vlastné továrne či poľnohospodárske podniky. Bez revolúcie by sa tak dosiahol hospodársky a kultúrny rozkvet.

Vynálezcova utopická myšlienka však nenašla príliš priaznivcov, nepomohla ani Dieselova finančná podpora. Sám otec vznetového motora sa po niekoľkých rokoch blahobytu ocitol na pokraji bankrotu, o väčšinu peňazí prišiel pre zlé investície do nehnuteľností aj pre hráčsku vášeň. V septembri 1913 sa vydal z Antverp na cestu do Anglicka, kam však nikdy nedorazil. V noci z 29. na 30. septembra 1913 zmizol z paluby lode Dresden a dodnes sa špekuluje, či to bola samovražda, vražda alebo nešťastná náhoda.

Dieselov vynález mohol údajne škodiť vtedajším ropným a uhoľným magnátom. Množili sa aj dohady, že Diesel vtedy nezomrel, ale že pod novou identitou ďalej pracoval na vynálezoch.

5 debata chyba
Viac na túto tému: #vynálezca #diesel