Vedci vypestovali prvú obličku z kmeňových buniek

Austrálski vedci vypestovali prvú obličku z kmeňových buniek. Tento prelom by mal zrýchliť vývoj liekov na obličky a v budúcnosti by umelo vzniknuté orgány mohli lekárom umožniť liečiť poškodené obličky bez transplantácie. Výskumníci o tom informovali v štúdii, ktorú publikoval žurnál Nature Cell Biology.

03.01.2014 14:00
oblička, orgán, transplantácia Foto:
Ilustračná fotografia

Tím výskumníkov z ústavu pre molekulárnu biológiu pri Queenslandskej univerzite pracoval roky na premene kmeňových buniek z ľudskej kože na takzvaný organoid, teda malú umelú napodobeninu skutočného orgánu. Zatiaľ ide o „miniobličku“ so šírkou niekoľkých milimetrov, vedci budú teraz pracovať na jej zväčšení.

„Je to prvýkrát, čo sa niekomu podarilo doviesť kmeňové bunky do formy funkčných jednotiek obličiek,“ povedal Brandon Wainwright z Queenslandskej univerzity. „Je to úžasný proces – ako stavebnica z Lega, ktorá sa stavia sama,“ dodal.

Vedci metodicky skúmali, ktoré gény sa počas vývoja obličky aktivujú a deaktivujú. Potom vložili kožné bunky do embryonálnych buniek, ktoré sa dokážu „sebaorganizovať“ a tvoriť zložité štruktúry ľudského tela. Terajší prelom by podľa vedcov mohol v priebehu troch až piatich rokov umožniť, aby lekári liečili obličky strácajúce funkčnosť už v raných fázach tým, že do nich zavedú vypestované organoidy, namiesto toho, aby čakali, až sa zhoršia ich funkcie natoľko, že je nutné ich transplantovať. To by znížilo vysoký a často nenaplnený dopyt po náhradných orgánoch, na ktoré sa čaká celé roky.

Vypestované obličky medzitým zrýchlia a zlepšia testovanie nových liekov. Ľudské obličky sú totiž obzvlášť zraniteľné testovaním, takže nájsť účinné lieky je nákladné a časovo náročné.

Rakúski vedci minulý rok z kmeňových buniek úspešne vypestovali „minimozgy“, ktoré kopírujú zložité ľudské mozgové tkanivo. Trojrozmerné zhluky buniek zodpovedajúce mozgu embrya by mali pomôcť lepšie pochopiť mechanizmy vývoja ľudského mozgu aj príčiny niektorých vývojových porúch.