Amatéri môžu cez internet hľadať fosílie vo východnej Afrike

Amatérski "lovci skamenelín" sa môžu odteraz pomocou internetu zapojiť do prehľadávania nálezísk v okolí jazera Turkana vo východnej Afrike.

14.09.2015 15:00
Turkana, fosílie Foto:
Pohľad na jazero Turkana, kde sa bude pátrať po fosíliách.

Na webe fossilfinder.org umiestnili vedci zhruba milión snímok oblasti preslávenej nálezmi kostrových pozostatkov predchodcov prvých ľudí a vyzvali verejnosť, aby im fotografie zhotovené napríklad bezpilotnými lietadlami pomohli preskúmať.

„Pre ľudí je to príležitosť, ako sa zúčastniť rozsiahleho hľadania nových fosílií pri jazere Turkana,“ povedal jeden z vedúcich projektu Andrew Wilson z Bradfordskej univerzity v Británii. „Tak ohromné ​​množstvo materiálu nemôže prehľadať jedna osoba,“ dodal podľa stanice BBC vedec. Podľa neho nie je v tomto prípade možné zapojiť ani počítač.

V oblasti, ktorá vedcov zaujíma, sa môžu nachádzať skameneliny staré 1,4 až 1,8 milióna rokov. To je obdobie, keď sa objavili prvé tri druhy rodu Homo (človeka) a keď sa začalo šíriť používanie nástrojov. „Hľadáme odpoveď na kľúčové otázky: aký bol vzťah medzi týmito tromi druhmi? A ktorý z nich bol náš predok?“ povedal ďalší zo šéfov projektu Randolph Donahue.

V okolí jazera Turkana nastáva po výdatných dažďoch erózia, takže každý rok vedci objavujú nové skameneliny.

Prvý balík fotografií vo vysokom rozlíšení pokrýva oblasť v severnej Keni s rozlohou niekoľkých štvorcových kilometrov. Vedci očakávajú, že verejnosť im pomôže okrem iného identifikovať najsľubnejšie lokality, ktoré si zaslúžia osobnú návštevu archeológov.

Pátračom vedci zadajú snímky a sériu otázok, v ktorých sa budú spočiatku pýtať napríklad na terén – či je kamenistý, či piesčitý. „Potom prídu na rad otázky na rôzne druhy kameňov a usadenín a nakoniec tie zaujímavejšie otázky týkajúce sa toho, aké druhy fosílií a artefaktov asi ľudia vidia,“ povedal Donahue. Nálezy sa môžu rôzniť, od náradia po schránky mäkkýšov, kosti cicavcov alebo dokonca kostrové pozostatky predchodcov človeka.

Snímky však nebude vyhodnocovať jediný človek. Každú fotografiu uvidí a popíše desať nadšencov, aby boli výsledky čo najpresnejšie. Vedci tiež umožnili tímovú spoluprácu. „Je tam fórum. Keď si nie ste istí, čo je na fotke, kliknete na tlačidlo a zverejníte to. A zapoja sa ostatní,“ vysvetlil ďalší z členov vedeckého tímu Adrian Evans. Vedci budú svojich amatérskych kolegov o výsledkoch bádania informovať na blogu. Ten, kto nájde zvlášť peknú skamenelinu, bude potom podľa vedcov odmenený jej 3D odtlačkom.

Viac na túto tému: #fosílie #archeológ #Turkana #predchodca človeka #Homo