Vírusy sú nebezpečnejšie ráno

Vírusy predstavujú väčšie riziko, keď svoje obete infikujú ráno. Tvrdí to britsko-maďarský tím vedcov na čele s Rachel Edgarovou z Cambridgeskej univerzity s tým, že vírusy sú až desaťkrát úspešnejšie, ak k infikovaniu dôjde v ranných hodinách.

26.08.2016 08:35

Odborníci okrem toho zistili, že ľudia s narušeným cirkadiánnym rytmom, spôsobeným napríklad pracovnými zmenami alebo pásmovou chorobou, sú vždy zraniteľnejší voči vírusom. Tieto objavy publikované v časopise PNAS podľa nich môžu viesť k novým metódam zastavovania pandémií.

Edgarová s kolegami vo svojom výskume nainfikovali myši vírusmi chrípky alebo herpesu, pričom následne zistili, že zvieratá infikované ráno mali v tele desaťnásobne viac vírusov ako tie, ktoré infikovali večer. Dôvodom je, že bunky menia svoju aktivitu práve v rámci spomínaného cirkadiánneho rytmu, ktorý riadia biologické hodiny. „Ide o veľký rozdiel, pretože vírus potrebuje, aby bol celý bunkový mechanizmus dostupný v pravý čas, inak sa mu nepodarí bunku infikovať. Aj malá infekcia v ranných hodinách sa však môže rýchlo rozšíriť a zachvátiť celé telo,“ uviedol Akhilesh Reddy z Cambridgeskej univerzity.

Vedci následne zistili, že narušenie cirkadiánneho rytmu spôsobuje, že zvieratá a ľudia zostávajú trvalo v stave, keď sú náchylnejšie k infekcii. „Naznačuje to, že ľudia pracujúci na zmeny, ktorí v niektoré noci pracujú a v iné nie, majú narušený biorytmus, čiže sú náchylnejší k vírusovým ochoreniam. Ak je to naozaj tak, títo ľudia by mohli byť hlavnými kandidátmi na každoročné zaočkovanie proti chrípke,“ vyhlásila Edgarová.

Tá síce s kolegami vo svojom výskume pracovala iba s dvoma druhmi vírusov, keďže však išlo o jeden DNA a jeden RNA vírus, dá sa predpokladať, že tieto výsledky sa dajú aplikovať na veľké množstvo vírusov. Vedci sa v štúdii zameriavali na aktivitu génu Bmal1, ktorý je u myší aj ľudí najaktívnejší v popoludňajších hodinách. „Práve spojitosť s génom Bmal1 je dôležitá. Keďže jeho aktivita je ráno nízka, človek je vtedy náchylnejší k vírusovým infekciám. Tento gén je u ľudí taktiež menej aktívny v zimných mesiacoch, čo naznačuje, že zohráva rolu vo väčšom riziku infekcií v tomto ročnom období,“ vysvetlil Reddy.