Študenti digitalizujú kultúrne pamiatky východu Slovenska

Vysokoškolskí študenti sa pustili do digitalizácie kultúrnych pamiatok z východného Slovenska a zakarpatskej oblasti Ukrajiny. V rámci projektu vznikajú digitálne 3D modely štrnástich pamiatok, z ktorých niektoré sú súčasťou svetového kultúrneho dedičstva UNESCO. Ide najmä o drevené kostolíky z obcí ako Topoľa, Šmigovec či Inovce.

09.09.2016 10:24
digitalizácia Foto:
Digitalizácia pamiatok sa začala klasickým fotografovaním a využitím 360-stupňových kamier a dronov.
debata

Exteriéry objektov digitalizujú riešitelia projektu na oboch stranách našej východnej hranice pomocou fotografického snímania a letecky pomocou dronov. Interiéry objektov spracovávajú do formy panorámy. "Pre jednotlivé spôsoby zobrazenia objektov vyvíjame softvér pre ich zobrazenie vo virtuálnej a rozšírenej realite.

Kultúrne artefakty budú sprístupnené aj na mobilných zariadeniach a webových stránkach," povedal Ján Lacko, odborný riešiteľ projektu z Paneurópskej vysokej školy. „Priamo na mieste sme nasnímali asi 160 GB dát pre 14 slovenských objektov. Následne sme spustili prípravu 3D modelov objektov a začali realizovať testovacie aplikácie pre virtuálnu a rozšírenú realitu,“ dodal Lacko.

Študenti v rámci tohto projektu spolufinancovaného z prostriedkov Nórskeho finančného mechanizmu a štátneho rozpočtu vyvíjajú aj vlastný softvér. Konečné výsledky by mali byť predstavené v apríli budúceho roka a ľudia si ich budú môcť pozrieť na internete a ako metodická pomôcka pomôžu aj žiakom na základných a stredných školách. Mali by tak získať lepšiu predstavu o práci s virtuálnou a rozšírenou realitou.

Virtuálna realita zažila za posledný rok obrovský rozmach. Na trhu je dostupných už viacero tzv. headsetov, ako je Vive od HTC, Oculus Rift či Playstation VR od Sony. S rozšírenou realitou v rámci projektu Google Glass experimentoval najmä Google, no masové uplatnenie si našla až hra Pokémon Go, v ktorej hráči „lovia“ virtuálnych pokémonov v reálnom prostredí.

Rozšírená realita v digitálnych podobách východoslovenských kultúrnych pamiatok je prítomná v možnostiach, ako sa o daných stavbách dozvedieť viac. Podľa Lacka bude napríklad možné si kostol vo Veľkej Tŕni prezrieť ako pôvodnú románsku rotundu, ako neskoršiu gotickú prístavbu aj v jej súčasnej podobe. Takisto hrad Zborov si bude možné pozrieť v podobe zo 16. storočia a drevený hrad v Šmigovci sa bude dať virtuálne rozobrať na kusy.

Projekt digitalizácie získal granty na realizáciu aj vďaka tomu, že by mohol pomôcť presvedčiť žiakov na štúdium vysokých škôl s technickým zameraním. "Zatiaľ čo na voľnú administratívnu pozíciu sa nám prihlásia desiatky relevantných kandidátov, IT odborníkov na trhu musíme proaktívne vyhľadávať a oslovovať.

A čo je zaujímavé, týka sa to nielen seniorov, ale aj juniorských pozícií vhodných aj pre absolventov," uviedla k tomu HR manažérka Lucia Al Zafari zo spoločnosti exe.

Digitalizované pamiatky

* Židovský cintorín Topoľa
* Gréckokatolícky drevený chrám sv. Archanjela Michala, Topoľa
* Pravoslávny drevený chrám sv. Archanjela Michala, Ruský potok
* Hrad Zborov
* Tokajská pivnica – Takáč, Veľká Tŕňa
* Kaštieľ Humenné
* Ľudová architektúra – Humenné, skanzen
* Viadukt Hanušovce nad Topľou
* Kostol Veľká Tŕňa
* Bardejovské suburbium, synagóga
* Drevený chrám Hrabová Roztoka
* Drevený chrám Šmigovec
* Drevený chrám Inovce
* Hrad Zubor

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #kultúra #digitalizácia