3D atlas ľudského tela je dielom Slovákov

Keď sa povie medicína, aj laikovi sa vybaví najväčší strašiak - skúška z anatómie. Práve ona prinútila dvadsaťštyriročného študenta šiesteho ročníka medicíny Tomáša Brngála zamyslieť sa, či by sa štúdium ľudského tela v dobe technológií nedalo zmodernizovať.

29.12.2016 10:00
Tomáš Brngál Foto:
Medik Tomáš Brngál.
debata (1)

Milovník mobilných aplikácii pred viac ako dvoma rokmi s kamarátom Milošom Svrčekom začal vyvíjať zaujímavú pomôcku Human Anatomy VR, ktorá bude slúžiť nielen študentom medicíny. Vďaka mobilnej VR (Virtual Reality) aplikácii všetky orgány a kosti, ktoré musia študenti medicíny poznať, vykreslí smartfón a používateľom nasimuluje realitu tak, akoby ich videl naživo v pitevni. Zdá sa, že dvojrozmerné obrázky v anatomickom atlase sa môžu stať minulosťou.

S projektom najprv uspeli na ŠVOČ-ke, vďaka občianskemu združeniu, ktoré založili, získali granty aj strategického investora. Dnes majú eseročku a ich mobilná VR aplikácia čaká na schválenie. Pri jej vývoji podporila študentov aj prednostka Anatomického ústavu Eliška Kubíková a Andrej Thurzo, priekopník slovenskej 3D tlače v medicíne. „Sme multidisciplinárny tím. Nájdete medzi nami medikov, IT-čkárov aj grafikov,“ hovorí Tomáš Brngál. S Milošom Svrčekom, Michalom Tkáčom, Filipom Šandorom, Lukášom Miškovským, Vojtechom Pozsonyim a Tungom Caom s projektom uspeli aj v súťaži Študentská podnikateľská cena, Slovak Student Startup Cup v kategórii Veda a medicínske technológie, Business Idea 2016. Na súťaži Quick Pitch počas konferencie Startup or Shutdown získali prvé miesto.

Zdá sa, že dvojrozmerné obrázky v anatomickom... Foto: Archív Tomáša Brngála
3D atlas ľudského tela, Tomáš Brngál Zdá sa, že dvojrozmerné obrázky v anatomickom atlase sa môžu stať minulosťou.

„Naša aplikácia funguje na báze virtuálnej reality. Študent si nasadí okuliare a dostane sa priamo do pitevne. Vďaka tomu si bude môcť lepšie predstaviť, akú majú jednotlivé orgány veľkosť či štruktúru. Výhodou aplikácie je interaktivita. Pomocou ovládačov alebo technológie "leap motion“ môže užívateľ orgány otáčať, oddeľovať ich, zväčšovať – akoby držal reálne časti tela v ruke,“ vysvetľuje Tomáš Brngál. Moderné, počítačom vytvorené prostredie dáva užívateľovi pocit, že sa nachádza v anatomickej pitevni, aj keď sedí u seba doma. Keďže ho nevyrušujú okolité vnemy, viac sa sústredí na učivo a lepšie si zapamätá. „Zapája totiž viac zmyslov a má lepšiu priestorovú predstavivosť, ako keby sa učil z knižného atlasu.“

Používatelia si budú môcť stiahnuť aplikáciu zadarmo, presnejšie kostrový systém. Každý ďalší – cievny alebo svalový si už zakúpia. „Špeciálne okuliare, vďaka ktorým sa do virtuálnej učebne skutočne dostanete, sú zatiaľ v testovacej verzii,“ vysvetľuje Tomáš.  Svoju budúcnosť vidí práve v prepájaní moderných technológií a medicíny. „Myslím si, že to má perspektívu. Chceme postupne vyvíjať ďalšie pokročilé medicínske aplikácie, ktoré budú pomáhať nielen študentom medicíny, ale tiež zjednodušovať prácu lekárom,“ dodáva.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Ročenka Pravdy 2016 #3D atlas #Tomáš Brngál