Čím hlasnejšia hudba v reštaurácii, tým viac hostia zjedia

Hlučné reštaurácie sú zdrojom ustavičných sťažností, ale ako sa ukazuje, nie sú to len uši stravníkov, ktoré môžu utrpieť škodu - v stávke je aj ich štíhla línia.

02.07.2018 15:00
ľudia, jedenie, jedlo, reštaurácia Foto:
Nová štúdia zistila, že keď hrá v reštaurácii hlasnejšia hudba, zákazníci sú náchylnejší vybrať si nezdravé jedlo.
debata
Nová štúdia totiž zistila, že keď hrá v reštaurácii hlasnejšia hudba, zákazníci sú náchylnejší vybrať si nezdravé jedlo. Profesor marketingu juhofloridskej univerzity Dipayan Biswas vykonal svoju štúdiu v kaviarni v Štokholme.

Niekoľko dní tam hrala nepretržitá slučka hudby rôznych žánrov a jej intenzita sa v rôznych časoch striedala medzi 55 a 70 decibelmi. Vedec zistil, že keď bola hudba hlasnejšia, o 20 percent viac zákazníkov si objednalo niečo podstatne nezdravšie ako tí, čo sa prišli najesť v čase, keď hudba hrala tichšie.

Tichšia hudba upokojuje

Tichšia hudba je upokojujúca, zatiaľ čo hlasnejšia hudba nás vybudí. „Je dokázané, že vysoká hlasitosť hudby priamo ovplyvňuje srdcový tep a vzrušivosť,“ uvádza štúdia, z ktorej cituje denník The Washington Post. A hudba ovplyvňuje aj naše rozhodovanie. Pri upokojujúcich tónoch príjemného džezu lepšie funguje sebaovládanie a lepšie sa rozhodujeme o tom, aké jedlo pre nás bude lepšie. No pri vzrušení z hlasnej rockovej hudby si chceme dať kus mäsa so syrom v žemli, hromadu hranolčekov ako prílohu a pivo. Možno aj tri pivá. Aj keď je táto štúdia nová, len posilňuje to, čo majitelia reštaurácií už nejaký čas vedia: vytvoriť správnu atmosféru je pre podnik úplne zásadné.

Rachot, ktorý stojí za to!

„Hudba vytvára pozitívny pocit. Rozochveje telo,“ hovorí majiteľ a šéfkuchár Bürgerovej reštaurácie Lucky Buns vo Washingtone Alex McCoy. „A čím silnejší zážitok, tým viac začne mozog šalieť. A človek chce nakupovať, jesť, zoznamovať sa.“ McCoy ponúka burgery a sendviče s vyprážaným kuraťom a podľa mnohých hodnotení patrí medzi najlepšie v meste.

Obvyklé komentáre na internetovom serveri Yelp znejú: „Je tu neskutočný rachot, ale stojí to za to.“ Zvyčajne púšťa na plné „pecky“ eurodisko, poprock alebo reggae a necháva tóny a basy pulzovať celou reštauráciou tak, aby sa hostia mohli v hudbe doslova stratiť. McCoy hovorí, že nikdy neporovnával predaj v závislosti od intenzity hudby. No štyri prílohové šaláty, ktoré má na jedálnom lístku, ani možnosť objednať si ktorýkoľvek burger na šalátovom lôžku namiesto v žemli rozhodne nepatria medzi bestsellery reštaurácie. Medzi zákazníkmi vedú také položky ako burgery servírované so slaninkovým džemom a syrom gouda alebo vyprážané kurča s nakladanou zeleninou a omáčkou Sriracha.

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #hudba #jedlo #reštaurácia #výskum