Jack Rozparovač bol naozaj holič z Poľska, hlásia vedci

Sto tridsať rokov stará záhada je možná definitívne dešifrovaná. Identita asi najznámejšieho sériového vraha histórie, ktorého prezývali Jack Rozparovač, je zahalená rúškom tajomstva.

20.03.2019 16:00
shutterstock 448489867 Foto:
Jack Rozpačovač.

Najnovšie testy DNA to ale môžu zmeniť. Podľa britských odborníkov z Liverpool John Moores University išlo o poľského holiča Aarona Kosminského, ktorý v čase jeho vyčíňania v Londýne mal 23 rokov.

Muž s prezývkou Jack Rozparovač bol sériový vrah, ktorý svoje ženské obete „lovil“ na uliciach viktoriánskeho Londýna, najmä v chudobnej štvrti Whitechapel.

Kosminsky v osudnom roku 1888, kedy najmä Jack Rozparovač vraždil, žil so svojimi dvoma bratmi a sestrou v Greenfield Street, čo je len 200 metrov od miesta, kde bola nájdená mŕtva tretia obeť Elizabeth Strideová.

Liverpoolskí vedci teraz opäť zanalyzovali krvavé škvrny na šále, ktorý sa našiel na mieste činu pri jednej zo zavraždených obetí. Údajne patrila Catherine Eddowesovej, štvrtej z Rozparovačových obetí. Tvrdia, že zistili, že dve sady DNA stôp na odeve zodpovedajú Kosminskému a Eddowesovej.

Vedci porovnali zhodu DNA z šály so vzorkami od Kosminského žijúcich príbuzných. Výsledky taktiež ukázali, že Jack Rozparovač mal hnedé oči a vlasy.

Poľský holič bol prvýkrát spojený s Jackom Rozparovačom už v roku 2014. Denník Daily Mail však pripomína, že vtedajšie genetické dôkazy boli zničené, ale najmä vraj neobsahovali dostatok podrobností, aby sa mohli uznať za platné, hoci vtedy odborník na získavanie genetického materiálu Jari Louhelainen skúmal rovnaký šál.

Šatku, z ktorej boli vzorky odobraté, zobral v roku 1888 priamo na mieste činu jeden z policajtov pre svoju ženu. Roku 2007 ho kúpil na aukcii v Londýne britský podnikateľ Russell Edwards.

Svoje tohtoročné zistenia výskumníci zverejnili v časopise Journal of Forensic Sciences. „Prvýkrát popisujeme systematickú molekulárnu analýzu jediného existujúceho fyzického dôkazu spojeného s vraždami Jacka Rozparovača,“ uviedli.

„Nájdenie oboch zodpovedajúcich profilov v rovnakom dôkaze zvyšuje štatistickú pravdepodobnosť jeho celkovej identifikácie a posilňuje tvrdenie, že šál je autentický,“ dodali podľa serveru Evening Standard.

Vedci boli schopní vykonať DNA testy šálu potom, ako ich kontaktoval vlastník historického predmetu Edwards.

Samotný Kosminski bol podozrivý už v roku 1888, ale nebol proti nemu dostatok dôkazov. Narodil sa v židovskej rodine v poľskej Kłodawe neďaleko Lodžu. Žil s rodinou v emigrácii v Nemecku, do Londýna sa presťahoval niekedy v rokoch 1881– 1882. Vyučený kaderník bol v roku 1891 kvôli svojej paranoidnej nenávisti k ženám a vražedným sklonom umiestnený do ústavu pre choromyseľných, kde vo veku 54 rokov v roku 1919 zomrel.

Na konte mal oficiálne päť vrážd prostitútok, avšak neoficiálne údaje hovoria až o 18 obetiach.

Nie všetci sú ale s aktuálne prácou biochemikov úplne spokojní. Objavujú sa aj pochybnosti o pôvodnosti skúmaného dôkazu, šálu Catherine Eddowesovej. Vedci z odboru poukazujú na určité nedostatky štúdie – chýbajúce zverejnenia presné sekvencie DNA, ktoré by identitu jednoznačne potvrdzovali.

Stále teda nemôžeme totožnosť vraha jasne potvrdiť, napísal odborný magazín Smithsonian.

Viac na túto tému: #vedci #DNA #Jack Rozparovač #vrah #záhada