Cestujú nimi napríklad aj na dovolenku do Španielska. Švédi už po desaťročia často lietajú do teplejších destinácií, okrem iného preto, aby si odpočinuli od dlhej a pochmúrnej domácej zimy, uviedla agentúra AFP. Najmä mladí ľudia vraj tento model v poslednom čase prehodnocujú, pričom k novému trendu sa už prihlásili aj mnohé osobnosti. Podľa webu BBC sa k hnutiu cez facebookové stránky pridali desaťtisíce Švédov.
Snažia sa tak uľaviť svojmu svedomiu, ktoré by inak ťažil pocit viny pre účasť na produkcii značných emisií oxidu uhličitého. Podľa Európskej agentúry pre životné prostredie vznikne prepravou jedného pasažiera lietadlom na vzdialenosť jedného kilometra 285 gramov tohto skleníkového plynu, zatiaľ čo pri aute je to 158 a pri vlaku len 14 gramov.
Za priekopníčku používania vlakov namiesto lietadiel označujú médiá 16-ročnú aktivistku Gretu Thunbergovú, ktorej „školské štrajky“ za tvrdšiu ekologickú politiku v posledných mesiacoch prerástli do celosvetového hnutia. Thunbergová cestovala v decembri vlakom na Svetové ekonomické fórum do švajčiarskeho Davosu a tiež na klimatickú konferenciu do poľských Katovíc.
Podobne si vlani v lete počínala študentka politológie v Štokholme Viktoria Hellströmová, ktorá sa vlakom vydala na výlet do Talianska. Rozhodla sa tak, pretože mala výčitky z toho, že o niekoľko týždňov skôr cestovala lietadlom do Španielska. „Rozhodne ma ovplyvňuje moje okolie a hanba z lietania zmenila to, ako sa na lietanie pozerám,“ povedala 27-ročná študentka.
BBC informovala zas o Alejandre Fuentesovej, ktorá vlani aj so svojimi deťmi v predškolskom veku cestovala vlakom na dovolenku do Torremolinos na južnom pobreží Španielska. Cesta trvala niekoľko dní, problém to však podľa nej nebol. Anna Hamno Wickhamová si podobné skúsenosti s výletmi do Francúzska a Nemecka vyložene pochvaľovala. „Môžeme čítať, odpočívať, počúvať audioknihy a zároveň sa presúvať do vzrušujúcich destinácií,“ povedala BBC.
Vo všeobecnosti sú Švédi v posledných dekádach, čo sa týka lietania, nadpriemerne aktívni, čo je podľa AFP spôsobené jednak polohou krajiny, ale aj vysokou životnou úrovňou a vzostupom nízkonákladových aerolínií. Vedci z technickej univerzity Chalmers v Göteborgu minulý rok uviedli, že priemerné emisie z leteckej dopravy na jedného Švéda sú päťnásobkom globálneho priemeru. Klimatické obavy obyvateľov Švédska navyše podporujú posledné údaje tamojšieho meteorologického ústavu. Ten tento mesiac uviedol, že teplotné priemery v krajine narastajú oproti svetovému trendu dvojnásobným tempom.
Zmena prístupu k leteckej doprave však zrejme nie je čisto švédskou záležitosťou, ako naznačuje článok francúzskeho denníka Le Figaro. Bezmála 60 percent respondentov jeho ankety uviedlo, že sú pripravení dať z ekologických dôvodov pred lietadlami prednosť vlakom. Na otázku odpovedalo takmer 40-tisíc čitateľov.