Kým chronický alebo traumatický stres môže byť škodlivý, normálny, každodenný stres – správne dávkovaný a správne zvážený – môže byť podľa psychológov, naopak, prospešný. Adolescentom umožní osobnostný rast, napísal americký denník The Washington Post (WT).
Stačí sa podľa neho opýtať kohokoľvek, kto je vo svojom odbore mimoriadne úspešný. „Povie vám, že zdravá dávka stresu je pre špičkový výkon kľúčová, ale príliš veľa stresu človeka zadusí,“ uviedol denník. Vedci podľa neho tiež upozorňujú, že spôsob, akým človek stresové situácie interpretuje, a nie sama záťaž, ovplyvňuje to, ako stres prežíva.
Zdravý stres je podľa odborníkov motivujúci a našu myseľ a telo pripravuje na nové výzvy, či už ide o testy, verejné vystúpenia alebo vzoprenie sa tyranovi v škole. Nezdravý je ten stres, ktorý sa javí väčší, než s akým sa dokážeme vyrovnať. „Čokoľvek, čo nás núti pracovať na hrane našich súčasných schopností, je stresujúce, ale takto sa učíme a rozvíjame,“ povedala detská psychologička Lisa Damourová.
Rodičia by sa preto podľa nej mali naučiť prijať fakt, že ich deti sa nebudú vždy cítiť dobre, čo neznamená nevyhnutne, že je niečo zle.
Experti si podľa WT tiež myslia, že to, ako sami študenti vnímajú stres, teda či ho považujú za nápomocný, alebo škodlivý, ovplyvňuje ich výkon v škole. Rodičia by preto podľa odborníkov mali svojim potomkom pomôcť interpretovať stres pozitívne namiesto rozmýšľania nad jeho negatívami.
Podľa Damourovej je tiež podstatné, aby rodičia stresovú záležitosť dokázali deťom predstaviť v patričnom kontexte. „Napríklad o písomke môžu povedať: ukážeš, ako teraz poznáš učivo, ale nie to, či uspeješ v budúcnosti, či ťa má učiteľ v obľube alebo ty jeho alebo ako máme my radi teba,“ uviedla Damourová.