Mikrobióm ovplyvňuje aj fyzický výkon

Atléti, bežci, maratónci a ďalší športovci majú niečo navyše nielen v nohách, ale aj v mikrobióme.

04.08.2019 06:00
baktéria, baktérie, črevo, črevá
Ilustračné foto.

Vedci z Joslinovho centra pre výskum cukrovky v Bostone preukázali, že v črevnom mikrobióme športovcov je baktéria, ktorá napodiv prispieva k fyzickej výkonnosti, napísa taliansky denník La Repubblica.

Vedci objavili, že koncentrácia tohto mikroorganizmu rastie po pretekoch, a pokúsili sa zistiť, aké procesy vyvoláva. Výsledky ukazujú, že podávanie probiotík obsiahnutých v tejto baktérii môže zlepšiť schopnosť pohybu aj u osôb, ktoré žijú sedavým spôsobom.

Baktéria, ktorej majú viac športovci ako „lenivci“

Vedci začali s výskumom v roku 2015, kedy zhromaždili a analyzovali vzorky stolice 15 účastníkov bostonského maratónu a skúmali ich črevný mikrobióm. Vzorky odobrali týždeň pred pretekom a týždeň po ňom, aby zistili prípadné zmeny mikrobiómu. Údaje porovnávali s údajmi získanými zo vzoriek desiatich osôb so sedavým spôsobom života.

Pozornosť vedcov vzápätí upútala baktérie patriaca do rodu Veillonella, ktorá sa u športovcov po maratóne výrazne rozmnožila. Baktérie Veillonella sa môžu nachádzať prirodzene v dýchacom a tráviacom ústrojenstve človeka a v zriedkavých prípadoch môžu zanášať infekciu do dýchacích ciest a pohlavného ústrojenstva. Podľa výsledkov štúdie bol tento mikrób oveľa hojnejší u športovcov ako u osôb so sedavým spôsobom života.

Vedci sa domnievajú, že baktéria môže hrať úlohu vo fyzickej aktivite. Tento ich názor sa potvrdil na základe analýzy modelu u myší. Ukázalo sa, že myši, ktorým bol podaný doplnok stravy obsahujúci baktériu, boli oveľa zdatnejšie v behaní.

Veillonella sa živí kyselinou mliečnou, ktorá sa akumuluje po fyzickej aktivite a ktorá je u športovcov hojne produkovaná svalmi vystavenými silné námahe. U tých osôb, ktoré nie sú zvyknuté vyvíjať intenzívnu fyzickú aktivitu, je produkovaná vo veľkom množstve aj pri strednom výkone.

„Vychádzali sme z predpokladu, že baktéria funguje ako metabolický odpad, ktorý odvádza kyselinu mliečnu zo systému. Táto kyselina vytvárajúca sa vo svaloch vedie k únave,“ zdôrazňuje spoluautor výskumu Aleksandar Kostic. Podľa vedcov však domnienka, že kyselina súvisí s únavou, zrejme neplatí.

Kyselina, ktorá zlepšuje bežecné schopnosti

Vedci teda pristúpili k výskumu, kedy skúmali spoločenstvo mikróbov v ich prirodzenom prostredí bez manipulácie. Podarilo sa im vysledovať DNA mikroorganizmov prítomných v týchto spoločenstvách a na základe toho zisťovali, čo sa deje po intenzívnom športe.

Ukázalo sa, že rástla koncentrácie niektorých enzýmov, ktoré menia mliečnu kyselinu na kyselinu propionickú. Kľúčom k súvislosti medzi mikrobiómom a fyzickou aktivitou je práve táto kyselina, pretože akonáhle bola priamo zavedená do črevného mikrobiómu myší, zvýšila ich bežecké schopnosti.

Ak je kyselina propionická podávaná ústne, nemusia sa prejaviť tie isté účinky, pretože je ľahko rozkladaná žalúdočnými kyselinami skôr, než sa dostane do čriev a pôsobí. Avšak podľa vedcov môže byť podávanie probiotík obsahujúcich celú baktériu Veillonella účinné a viesť k žiadanému výsledku.

Vedci skúmali možnosti, ako by potravinový doplnok tohto druhu mohol pomáhať športovcom. Úžitok z toho takisto môžu mať ľudia so sedavým spôsobom života a metabolickými poruchami, ktorým sa nedarí zlepšovať fyzickú výkonnosť. Tým by sa znížilo aj riziko rôznych ochorení.

Zatiaľ ide len o hypotézu, ktorú treba pozorne študovať. Objav tohto vzťahu medzi mikrobiómom a fyzickou aktivitou otvára nové možnosti výskumu. „Ide o skutočne významný príklad toho, ako sa mikrobióm vyvíjal a stále viac sa integroval do hostiteľa. Ide o symbiózu, kedy hostiteľ, zvlášť potom športovec, prináša úžitok baktérii, a tá zase prináša výhody organizmu,“ hovorí Kostic.

Viac na túto tému: #ľudia #vedci #výskum #športovci #mikrobióm #sedavý spôsob života