Ponocujete? Podľa vedcov vám hrozí skoršia smrť

01.10.2019 11:38
18-spolocnost 3x kopie
Experti dospeli k záveru, že tí, ktorí sú dlho do noci hore a majú problémy s ranným vstávaním, majú väčšie riziko predčasnej smrti ako tí, ktorí dodržiavajú správny rytmus bdenia a spánku. Autor:

Byť dlho do noci hore nie je dobrá investícia pre zdravie. Okrem toho, že ponocujúcim hrozí vyššie riziko kardiovaskulárnych chorôb alebo cukrovky, majú podľa posledného prieskumu takzvané sovy proti ranným vtáčatám riziko úmrtia vyššie o desať percent.

Potvrdila to štúdia vedcov z dvoch britských univerzít, ktorú zverejnil časopis Cronobiology International.

Experti dospeli k záveru, že tí, ktorí sú dlho do noci hore a majú problémy s ranným vstávaním, majú väčšie riziko predčasnej smrti ako tí, ktorí dodržiavajú správny rytmus bdenia a spánku podľa toho, či je noc alebo deň, napísal taliansky denník Corriere della Sera.

Vedci pracovali so vzorkou 433 000 ľudí vo veku od 38 do 73 rokov. Pýtali sa ich, či sú ranné vtáčatá, skôr ranné vtáčatá alebo, či sú skôr nočné typy alebo, či ponocujú pravidelne. Dobrovoľníkov sledovali šesť a pol roka a dospeli k záveru, že riziko predčasnej smrti je u sov o desať percent vyššie ako u škovránkov.

Nie je to prvýkrát, čo vedecké štúdie dospeli k tomuto záveru. Už aj iné štúdie z minulosti spájali zvyk dlho ponocovať s horším zdravotným stavom. Najmä vo výskume z minulého roka publikovanom na stránkach Advances in Nutrition vedci dospeli k tomu, že sovám hrozí väčšie nebezpečenstvo, že sa u nich rozvinú srdcové choroby alebo cukrovka druhého typu. Okrem toho sa u nich viac prejavujú psychické a neurologické poruchy, problémy so zažívaním či dýchaním.

A prečo je to tak? Kto je sova, má väčšinou väčší sklon jesť nezdravé jedlá, piť viac alkoholické nápoje alebo nápoje bohaté na cukry, máva vo zvyku jesť neskoro, niekedy krátko pred spaním. Ranné vtáčatá, naopak, väčšinou konzumujú jedlo pravidelne.

Chronotyp, teda vnútorné biologické hodiny, ktoré rozhodujú o tom, či budeme sovy alebo škovránky, určuje čiastočne genetika, ale veľmi záleží aj na životnom prostredí. Preto je tu priestor na to, aby sa človek naučil riadiť sa prirodzenejšími biologickými hodinami. Je užitočné vystavovať sa prirodzenému dennému svetlu a, naopak, čo najmenej svetlu umelému, snažiť sa chodiť spať pravidelne a vyhýbať sa jedlu pred spaním.

#zdravie #výskum #vedci #spánok #sovy #škovránky #ponocovanie #cukrovka #biologické hodiny
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku