Vedci objavili neznámy druh vírusu

Medzinárodný tím pôsobiaci v Rakúsku skúmal bakteriofágy, ktoré dokážu na baktérie prenášať gény rezistentné na antibiotiká.

13.11.2019 18:58
baktéria, Escherichia coli Foto:
Baktéria Escherichia coli.

Medzinárodný tím vedcov sídliaci v Rakúsku objavil dosiaľ neznámy druh vírusu. Narazil naň vo vzorkách ľudských telesných tekutín pri výskume bakteriofágov – vírusov infikujúcich baktérie – pričom sa zameriaval najmä na tie, ktoré napádajú baktériu Escherichia coli (E. coli) nachádzajúcu sa v čreve. Neznámy vírus je jedným z celkovo 43 bakteriofágov, ktoré tím odborníkov z Univerzity zdravotníckych vied Karla Landsteinera v Kremse (KL Krems), Univerzity veterinárneho lekárstva vo Viedni a Lisabonskej univerzity izoloval zo vzoriek moči, krvi a iných telesných tekutín.

„Preskúmali sme 111 vzoriek krvi, moči a ďalších ľudských telesných tekutín, aby sme zistili či obsahujú fágy. Našli sme ich v takmer každej siedmej vzorke. Tiež sme našli nový druh fágu z podčeľade Tunavirinae“ vysvetlila vedúca autorka štúdie a vedkyňa v KL Krems Cátia Pacífico. Ako ďalej uviedla, nález bakteriofágov v toľkých vzorkách, ako aj objavenie nového druhu „ukazujú, ako málo vieme o fágoch v ľudskom tele“.

Experti už tento fenomén aj pomenovali „virálna temná hmota“ v ľudskom tele, keďže len málo vedeckých tímov na svete skúmalo fágy u ľudí. Poznanie bakteriofágov je pritom dôležité, keďže dokážu prenášať na baktérie gény rezistentné na antibiotiká. Informácie o rozšírení a výskyte fágov u ľudí a ich vzájomných vzťahoch sú preto podľa vedcov naliehavo potrebné. „Zvyšovanie rezistencie na antibiotiká je veľký problém, ktorý celosvetovo narastá, a my stále vieme veľmi málo o tom, ako k tomu prispievajú fágy,“ dodala Pacífico.

Tím, ktorý viedla Friederike Hilbert z Katedry hospodárskych zvierat a veterinárneho verejného zdravia na Univerzite veterinárskeho lekárstva vo Viedni, vytvoril viacero náhľadov na problematiku, keď skúmal fágy napádajúce baktériu E.coli. Tá zohráva dôležitú úlohu pri viacerých ochoreniach a je považovaná za jednu z najčastejších príčin nemocničných infekcií. Podľa Hilbert poukázala analýza vzoriek na nečakaný fakt. „Takmer dve tretiny vzoriek, ktoré obsahovali fágy proti E.coli, nemali žiadne baktérie tohto druhu. To naznačuje, že fágy môžu byť transportované z bodu A do bodu B bez ich hosťujúcich baktérií,“ vysvetlila.

Tím zároveň preskúmal efektivitu štandardných nemocničných dezinfekčných prostriedkov na izolované bakteriofágy. „Naše výsledky ukázali, že nie všetky dezinfekčné prostriedky sú schopné spoľahlivo ničiť fágy,“ skonštatovala.

Výsledky výskumu tím publikoval v odbornom časopise Frontier in Microbiology.

Viac na túto tému: #vírus #vedci #baktérie #vzorky #ecoli