Slovenskí vedci skúmajú novú liečbu ALS, ktorá poškodzuje nervové bunky v mozgu

Košickí vedci sa podieľajú na originálnej štúdii venujúcej sa liečbe amyotrofickej laterálnej sklerózy (ALS), ktorá poškodzuje nervové bunky v mozgu a mieche.

15.01.2020 17:51
Marsala1 Foto:
Prof. Martin Maršala kontroluje cez operačný mikroskop aplikáciu vírusu.

Informovala o tom hovorkyňa Slovenskej akadémie vied (SAV) Monika Hucáková. Najnovšie číslo prestížneho časopisu Nature Medicine publikovalo výsledky medzinárodného tímu, ktorého súčasťou boli aj výskumníci z košických pracovísk SAV. Hlavným autorom štúdie a vedúcim výskumného tímu je košický rodák Martin Maršala, ktorý pôsobí aj v Neurobiologickom ústave Biomedicínskeho centra SAV v Košiciach. Štúdia vznikla na University of California San Diego.

Vedci sa v štúdii venujú amyotrofickej laterálnej skleróze (ALS), čo je neurodegeneratívne ochorenie vedúce k poškodeniu nervových buniek v mozgu a mieche. Originalita tejto štúdie je v novom prístupe ako účinne podať vírus, ktorý dokáže vypnúť gén spôsobujúci ALS. „V súčasnosti poskytuje tento terapeutický prístup najúčinnejšiu terapiu, aká sa kedy preukázala na myších modeloch ALS spojených s mutovaným génom SOD1,“ uviedol Maršala.

Účinnosť liečby u dospelých zvierat podľa vedca naznačuje, že nový spôsob by mohol byť účinný aj pri iných neurodegenera­tívnych poruchách, kde je potrebné dopraviť génovú terapiu do tkaniva miechy. Výskumný tím skúšal nový postup aj u dospelých ošípaných, ktorých rozmery miechy sú podobné ako u ľudí.

Štúdia rieši taktiež optimálnu a bezpečnú dávku liečebného vektora pri podaní vírusu. „U myší viac ako rok po liečbe neboli pozorované žiadne zistiteľné vedľajšie účinky súvisiace s liečbou. Je preto nevyhnutné definovať bezpečnostné limity liečby na veľkých experimentálnych zvieratách, čo je podmienka pre prenos tohto spôsobu liečby do klinického testovania,“ uviedli vedci.

Viac na túto tému: #mozog #vedci #výskum #ALS #miecha