Hrozienka a kel, potraviny našich babičiek, sú dnes považované za superpotraviny

Hrozienka sú zdrojom vitamínov a minerálov, ako je draslík, fosfor, horčík, vápnik a železo. Sú vynikajúcou sýtiacou potravinou, ak to s nimi nepreháňame. Niekto im hovorí superpotraviny našich babičiek, píše taliansky denník Corriere della Sera.

28.01.2020 07:23
hrozienka, sušané plody, pečenie, dezert Foto:
V stredomorskej kuchyni hrozienka napomáhajú tomu, aby sme pri konzumácii bieleho jogurtu a sladkostí nemali tendenciu pridávať cukor.
1

Hrozienka dokážu zmeniť chuť pokrmu, ktorá sa stáva sladkokyslou a vonia nostalgiou. Ale vedia ešte viac: je to pokladnica polyfenolov, rastlinných zlúčenín, ktoré majú antioxidačné a protinádorové účinky. Preto je možné porovnávať ich s módnymi exotickými potravinami, počnúc plodmi kustovnice čínskej a končiac zázvorom.

Hrozienka, ktoré sa používajú v kuchyni, sú zvláštnou plodinou, ktorá obsahuje veľa quercetínu, na úkor resveratrolu, ktorý je charakteristický pre všetky ostatné druhy hrozienok. Experti na nutrigenomiku, teda vedu, ktorá skúma vzťah medzi jedlom a DNA, tvrdia, že oba druhy polyfenolov aktivujú ochrannú činnosť buniek pred degeneratívnymi procesmi a zápalmi.

V stredomorskej kuchyni hrozienka napomáhajú tomu, aby sme pri konzumácii bieleho jogurtu a sladkostí nemali tendenciu pridávať cukor. Sú vynikajúce aj na potlačenie hladu. Niektoré výskumy ukazujú, že prispievajú k zníženiu chuti do jedla a pre športovcov sú vynikajúcou desiatou. Je to samozrejme koncentrát energie tvorený zo 70 percent cukrami, ale dostatočné množstvo vlákniny tlmí jeho absorpciu. Maximálna porcia hrozienok má byť 15 gramov.

Čierny kel – božská superpotravina v USA

Protagonistom toskánskej kuchyne je čierny kel „kale“, ktorý je bohatý na vápnik a vitamín K a ktorý má protinádorové účinky. Dlhé varenie toskánskej polievky s čiernym kelom spôsobuje ľahšiu dostupnosť betakaroténu. Čierny kel je v Spojených štátoch takmer predmetom zbožštenia – superpotraviny, ktorá sa v Taliansku ešte nedostala do svetla reflektorov.

Jeho úspech je ale zaslúžený. Jedna porcia pokryje tretinu dennej potreby vápnika. A potom vitamín K: jeho obsah v zelenine je úplne výnimočný, a to do tej miery, že sa jej konzumácia neodporúča tým, ktorí užívajú lieky na zrážanlivosť krvi.

Tmavá farba kelu prechádzajúca do fialova je spôsobená antokyánmi, antioxidantmi, ktoré zrejme hrajú úlohu pri znižovaní chronického zápalu spojeného s mnohými chorobami.

Kel takisto obsahuje kyselinu listovú, ktorá je dôležitá pre syntézu genetického materiálu. Zdá sa, že tiež pôsobí proti nádorom prsníka, ako to ukázala desať rokov trvajúca štúdia na 31 000 Taliankach, u ktorých sa sledovala konzumácia zeleniny so zelenými listami. Kel je potenciálnym spojencom onkológov.

Čierny kel sa má jesť surový, aby sme z neho získali čo najviac látok, vrátane výraznej dávky vitamínu C. Kompromisom medzi vedou a gastronómiou je krátkodobé podusenie v troche vody, maximálne desať minút. A pokiaľ ide o dlho varenú toskánsku polievku z tejto zeleniny? Tá umožňuje lepšie vstrebať betakarotén, prekurzor vitamínu A, ktorý podporuje imunitný systém.

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
1 debata chyba
Viac na túto tému: #výskum #vitamíny #superpotraviny #Potraviny #minerály #hrozienka #hlad #cukor