Netopiere sú podľa expertov zdrojom nákazy aj u SARS a MERS

Netopiere z Číny, ktoré vyhlásila Svetová zdravotnícka organizácia (WHO) za zdroj nákazy koronavírusu SARS-CoV-2, majú "na svedomí" aj ďalšie dve rozsiahle epidémie v posledných rokoch, SARS a MERS.

26.04.2020 13:50
netopier Foto:

Epidemiológovia sa zhodujú v tom, že aj tieto choroby sú pôvodom z koronavírusu a majú prapôvod v netopieroch.

• V netopieroch sa už v minulosti podľa odborníkov zistili desiatky rôznych druhov koronavírusov. Ich prítomnosť im nespôsobuje žiadne problémy, takže sú pre vírusy ideálnym prírodným rezervoárom. Na človeka sa tieto vírusy môžu preniesť cez ďalšie zvieratá.
  • V oblasti, kde sa tieto koronavírusy vyskytujú, sú veľké koncentrácie netopierov v jaskyniach a miestni ľudia do týchto jaskýň pravidelne chodia, zháňajú si tu obživu, napríklad aj niektoré druhy netopierov, uviedol zoológ a odborník na netopiere Jiří Šafář pre Zlínsky denník.
  • S jeho názorom súhlasí aj virologička Vanda Boštíková: „Pred pár rokmi objavili biológovia v južnej Číne systém jaskýň s rozsiahlymi kolóniami netopierov. Pomocou molekulárnych genetických metód u nich bolo identifikovaných viac ako 500 druhov vírusov. Jeden z nich bol takmer identický so súčasným Covidom-19,“ uviedla Boštíková pre denník Právo.
  • V prenose týchto vírusov na človeka zohrávajú rolu aj iné zvieratá. U nového typu koronavírusu Covid-19 to podľa čínskych vedcov mohli byť šupinatce. Toto zákonom chránené zviera je najmä v Číne a Vietname predmetom ilegálneho chovu, obľúbené je kvôli údajne chutnému mäsu.
  • Pri infekčnej chorobe SARS, zvanej ťažký akútny respiračný syndróm, ktorá sa objavila v roku 2003 v Ázii, bolo tiež preukázané, že vinníkom je netopier. Podľa odborníkov ide o pôvodne netopierí koronavírus, ktorý zmutoval v cibetkách a konzumáciou nedostatočne tepelne upravených cibetiek sa dostal do ľudí.
  • Takisto genetický výskum uskutočnený čínskymi vedcami, o ktorom informoval denník Guardian v roku 2017, odhalil, že zdrojom nákazy choroby SARS bola jedna jediná kolónia netopierov v čínskej jaskyni. Čínski vedci oznámili v štúdii v časopise Public Library of Science Pathogens, že pri analýze genómu koronavírusu od netopierov v čínskej jaskyni našli všetky časti DNA, z ktorých sa skladá SARS.
  • Iným koronavírusom spôsobujúcim infekciu MERS (Middle East Respiratory Syndrome), ktorá sa začala v roku 2012 šíriť z Blízkeho východu, sa ľudia podľa odborníkov nakazili od tiav, pôvodným zdrojom však boli opäť netopiere.
  • V telách netopierov bol podľa epidemiológa Rastislava Maďara ešte pred existujúcou epidémiou nového koronavírusu zistený koronavírus zhodný s nCoV-19 na 96 %. Zrejme práve ten zmutoval tak, že bol nielen schopný prekonať medzidruhovú bariéru zo zvieraťa na človeka, ale navyše sa veľmi efektívne šíriť v ľudskej populácii.
Viac na túto tému: #vírus #netopier #pandémia #koronavírus #Covid-19