Nie, nemeckí vedci nedokázali existenciu života po smrti

17.06.2020 22:12
Hoax
Hoax Autor:

V júni 2020 sa na slovenskom Facebooku objavil článok, v ktorom sa tvrdí, že nemeckí vedci dokázali, že život po smrti existuje. V skutočnosti ide o preklad článku z angličtiny, pričom originál bol prvýkrát zverejnený na satirickej stránke v auguste 2014.

Slovenský internetový magazín somzena.sk publikoval 8. júna článok s titulkom „Nemeckí vedci dokazujú, že život po smrti EXISTUJE! Toto nás podľa nich čaká“.

Článok sa odvolával na štúdiu, ktorú mal vykonať tím psychológov a lekárov z Technickej univerzity v Berlíne (Technische Universität Berlin – TUB). Táto univerzita v hlavnom meste Nemecka existuje, príbeh o tejto štúdii je však hoax. Ide o preklad článku, ktorý bol v origináli uverejnený na satirickom webe.

V článku sa píše, že štúdiu vykonali pod dohľadom lekára Bertholda Ackermanna. Vedci vraj študovali 944 dobrovoľníkov v priebehu štyroch rokov. Údajne im podávali adrenalín, DMT (silné psychedelikum) a iné lieky na docielenie stavu klinickej smrti. Po oživení z „18 minút trvajúcej klinickej smrti“ malo dôjsť k „oživeniu bez poškodenia“. Dobrovoľníci následne vraj popisovali spomienky na levitáciu, dokonalú harmóniu, teplo a pokoj. Podľa článku malo ísť o dôkaz života po smrti.

V skutočnosti je tento článok iba preloženou verziou satirického článku, pôvodne uverejneného 29. augusta 2014 na satirickej webovej stránke World News Daily Report (WNDR), ktorej slogan znie: „Kde na faktoch nezáleží“. Stránka sa venuje vydávaniu fantastických a škandálnych článkov. Autori však sami priznávajú, že ide o fiktívne správy, čo je uvedené v sekcii „Disclaimer“: „World News Daily Report preberá všetku zodpovednosť za satirickú povahu svojich článkov a za fiktívnu povahu ich obsahu. Všetky postavy, ktoré sa objavujú v článkoch na tejto webovej stránke – aj tie, ktoré sa odvíjajú od skutočných osôb – sú úplne fiktívne a akákoľvek podobnosť medzi nimi a akoukoľvek osobou, živou, mŕtvou alebo nemŕtvou, je čisto zázrakom,“ uvádza web WNDR.

Agentúra AFP nenašla na internete žiadnu stopu po nemeckom lekárovi či vedcovi s menom Berthold Ackermann, tobôž nie s prepojením na TUB. Vyhľadávanie pomocou Googlu pre toto meno vrátilo iba výsledky súvisiace s pôvodným satirickým článkom.

AFP kontaktovala aj univerzitu kvôli potvrdeniu či vyvráteniu tvrdení v článku. Silvia Dinaro z komunikačného oddelenia univerzity v emaile potvrdila, že osoba s menom Dr. Berthold Ackermann nie je a nikdy ani nebola zamestnaná na Technickej univerzite v Berlíne.

Agentúra AFP nenašla ani žiadny dôkaz o vedeckom výskume na viac ako 900 dobrovoľníkoch, ktorí by absolvovali skúsenosť blízku smrti.

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo, rozhovory, komentáre, reportáže, videá, ďalšie užitočné a praktické informácie ako aj čítanie a obsah pre zábavu a voľný čas.

Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#život po smrti #výskum #vedci #smrť #hoax
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku