Zo zabijaka poštár. Brnianski vedci popísali štruktúru skroteného vírusu

Vedci z brnianskej Masarykovej univerzity popísali spôsob, akým dokážu bunky využiť takzvané bakteriofágy, teda vírusy, ktoré ich napádajú, k prenosu svojej vlastnej DNA.

21.06.2020 08:16
GTA particle front view-790x395-3742871708 Foto:
Štruktúra ,,skroteného" bakteriofágu GTA.

Popis štruktúry častice označovanej ako GTA (gene transfer agent) a mechanizmy, ktoré týmto časticiam bránia, aby znovu napadali bunky, zverejnil časopis Nature Communcations.

Častice GTA vytvárajú bunky pre to, aby zabezpečili prenos genetickej informácie (DNA) medzi sebou navzájom. „Mechanizmus prenosu DNA pomocou GTA sa aktivuje len za určitých podmienok. Ak sa baktérie dostanú do stresu napríklad kvôli nedostatku živín, a navyše je hustota buniek vysoká, tak asi jedno percento z nich začne produkciu GTA. Aby ale mohli tieto častice splniť svoju úlohu a preniesť DNA z jednej baktérie do inej, musia baktérie, ktoré GTA vyrába, zahynúť,“ uviedol Pavel Plevka z inštitútu CEITEC MU, ktorý výskumný tím viedol.

Predtým, než bunka zahynie, sa jej DNA rozpadne na veľké množstvo menších častí. Tieto kúsky zabalí GTA do svojich hlavičiek, a takto ich môže preniesť do iných baktérií.

Vírusy vrátane bakteriofágov prenášajú medzi bunkami svoju vlastnú genetickú informáciu a využívajú prostredie infikovaných buniek pre množenie samých seba. Naopak, GTA prenáša časti genómu baktérie do inej baktérie, ktorá ich môže využiť pre zmeny vo vlastnej genetickej informácii, a začať vďaka tomu lepšie fungovať v danom prostredí.

GTA častice zatiaľ nie sú úplne preskúmané, opis ich štruktúry je podľa vedcov dôležitým krokom pre výskum ich možného využitia. Jedným z nich je úprava vlastností baktérií používaných v biotechnológiách pomocou prenosu konkrétnych génov.

Viac na túto tému: #vedci #vírusy #DNA #bunky #brnianski vedci