Môže sa zdať, že dojčatá sú úplne „mimo“, kým nezačnú rozprávať, avšak podľa novej štúdie začínajú chápať, čo sa deje, o niečo skôr, ako si väčšina ľudí myslí. Vedci z Edinburskej univerzity tvrdia, že dojčatá sú schopné rozpoznať kombinácie slov a slovné spojenia dávno predtým, ako vyslovia svoje prvé slovo.
Ich zistenia nasvedčujú tomu, že 11 až 12-mesačné deti už spracovávajú a rozumejú rôznym „viacslovným frázam“, ako napríklad „clap your hands“ (zatlieskaj).
Je to vôbec prvýkrát, čo vedci preukázali, že dojčatá sú schopné rozpoznať a chápať takéto výrazy skôr, ako začnú hovoriť, uvádza server studyfinds.org.
Táto štúdia navyše spochybňuje dlhoročné presvedčenie, že batoľatá sa spravidla učia jazyky tak, že najskôr porozumejú jednotlivým slovám a prejdú k vetám. Z nového výskumu vyplýva, že sa učia slová a frázy súčasne.
„Predchádzajúci výskum ukázal, že dojčatá rozpoznávajú veľa bežných slov. Toto je však prvá štúdia, ktorá ukazuje, že z bežnej reči si vyberajú a ukladajú viac ako iba jednotlivé slová. Naznačuje to, že keď sa deti učia jazyk, stavajú na jazykových jednotkách rôznej veľkosti vrátane viacslovných sekvencií a nielen na jednoduchých slovách, ako sa často domnievame,“ hovorí Dr. Barbora Skarabelová v tlačovej správe Edinburskej univerzity.
Tieto zistenia môžu poskytnúť aj vysvetlenie, prečo majú dospelí toľko problémov stať sa dvojjazyčnými. „To by mohlo vysvetľovať, prečo dospelí, ktorí sa učia druhý jazyk a snažia sa spoliehať na jednotlivé slová, často nedosahujú dokonalú úroveň v spôsobe, akým spájajú slová do fráz a viet,“ konštatuje Dr. Skarabelová.
Vedci počas tohto projektu skúmali 36 batoliat prostredníctvom série „testov pozornosti“ so zaznamenaným zvukom dospelých. Autori štúdie pozorne sledovali, ako deti počúvajú nahrávky a dávali pozor na akékoľvek známky porozumenia z ich strany. Všetky nahraté frázy obsahovali iba tri slová a mnohé zodpovedali typickému „rozhovoru“ medzi dojčatami a dospelými.
Tím potom posúdil reakcie dojčiat a porovnal ich pomocou metódy nazývanej centrálna fixácia, keď bral do úvahy výraz tváre a pohľady detí. Výskumníci tak vedeli určiť, či dieťa rozpoznalo známu frázu od slovného spojenia, ktoré predtým pravdepodobne nikdy nepočulo. Väčšina z dojčiat (23 z 36) dala jasne najavo, že určitým frázam porozumela, píše sa v štúdii zverejnenej v časopise Cognition.