Izraelskí vedci ohlásili objav nového typu prehistorického človeka

Izraelskí archeológovia ohlásili objav dosiaľ neznámeho predka človeka.

06.07.2021 06:00
lebka Foto:

Dospeli k tomu skúmaním kostrových pozostatkov starých okolo 130 000 rokov. Na pozemku cementárne v strednom Izraeli našlilebky so zubami. Výsledky svojho bádania zverejnili v odbornom časopise Science.

Lebka podľa nich mohla patriť predkovi človeka neandertálskeho. Izraelskí odborníci z telavivskej univerzity dali nájdenému druhu meno podľa miesta nálezu Homo Neser Ramla.

zlomené srdce Čítajte aj Nadmerný stres môže vyvolať syndróm zlomeného srdca

„Objav nového typu človeka má veľký vedecký význam. Dáva nový zmysel skôr nájdeným ľudským fosíliám, umožňuje pridať ďalší diel k poznaniu ľudskej evolúcie a pochopiť spôsob migrácie ľudí pravekým svetom,“ povedal Jisrael Herškovic z telavivskej univerzity.

Kostrové úlomky našiel Yosi Zaidner z Hebrejskej univerzity, keď preskúmaval ťažobné miesto cementárne. Kosti boli v hĺbke ôsmich metrov medzi zvyškami kamenných nástrojov a kostí koní a vysokej zveri.

Podľa vedcov mohol žiť Homo Neser Ramla viac ako 100 000 rokov súbežne s Homo sapiens, teda človekom múdrym, ktorý je dnes jediným žijúcim druhom rodu Homo. Mohli žiť aj spoločne. Homo Neser Ramla sa podľa izraelského výskumu podobal skupinám predkov neandertálcov, ktoré žili v Európe, čo by mohlo ohroziť bežne uznávaný názor, že neandertálci sú európskeho pôvodu.

9B618DEC9632FB2419999731B24 C60FA093 226AF Čítajte aj Vedci objavili lebku dosiaľ nepoznaného druhu pravekého človeka

„Núti nás to uvažovať o tom, že Neser Ramla bola veľká skupina, ktorá sa vyvíjala veľmi skoro a bola zdrojom vzniku európskych neandertálcov,“ usudzuje antropologička Hila Mayová.

Upozornila, že odborníci neboli doteraz schopní definitívne vysvetliť prítomnosť génov Homo sapiens v populácii neandertálcov v Európe. Podľa nej môže túto záhadu pomôcť objasniť práve Homo Neser Ramla.

covid Čítajte aj Liek používaný 20 rokov chráni aj pred covidom, ukázala ostravská štúdia

Nájdená dolná čeľusť nemala bradu, lebka bola plochá. 3D analýza vylúčila vzťah nálezu k akejkoľvek inej známej skupine. Kosti sa ale podľa Mayovej zhodovali s inými fosílnymi nálezmi z iných miest v Izraeli, ktoré doteraz antropológovia nedokázali nikam zaradiť.

Viac na túto tému: #Izrael #objav #vedci #prehistorický človek