Nobelovu cenu za fyziku získali vedci za modeláciu klímy a náhodné procesy

Druhá tohtoročná Nobelova cena bola udelená trom fyzikom "za priekopnícky prínos k pochopeniu zložitých systémov".

05.10.2021 07:43 , aktualizované: 12:39

Dvaja z nich boli ocenení za fyzikálne modelovanie zemskej klímy a predpoveď globálneho otepľovania, jeden získal ocenenie za objav vzájomného pôsobenia neusporiadanosti a fluktuáciu vo fyzikálnych systémoch.

Tento rok sa dočkali ocenenia Syukuro Manabe z Princetonskej univerzity, Klaus Hasselmann z Inštitútu Maxa Plancka a Giorgio Parisi z talianskej Univerzity La Sapienza v Ríme.

Podľa výboru Nobelovej ceny položili Manabe a Hasselmann základy našich znalostí o zemskej klíme a o tom, ako ju ovplyvňuje ľudstvo. Parisi bol ocenený za svoj prevratný prínos k teórii neusporiadaných materiálov a náhodných procesov.

V pondelok dostali Nobelovu cenu za fyziológiu a medicínu americkí vedci David Julius a Ardea Patapoutian za objav receptorov teploty a hmatu.

Podľa špecializovaného serveru Insidescience.org mala dnes nádej na cenu trojica vedcov z Francúzska, USA a Rakúska, ktorí vedú výskum v oblasti kvantových informácií a komunikácie. Medzi favoritmi podľa serveru sú aj vedci z londýnskej univerzity Imperial College a americkej Duke University, ktorí pracujú na výskume nových druhov takzvaných metamateriálov, ktoré majú vlastnosti, ktoré sa v prírode nevyskytujú. Jedinou ženou medzi favoritmi je dánska bádateľka Lene Hauová, ktorá na Harvardskej univerzite vedie výskum o spomaľovaní a zastavení svetla.

Nobelova cena Čítajte aj Nobelovu cenu za medicínu dostali autori výskumu receptorov teploty a hmatu

Podľa agentúry AFP mal šancu na získanie ceny tiež taliansky vedec Giorgio Parisi, ktorý sa zaoberá teoretickou fyzikou. Trojica medzinárodných vedcov Carlos Frenk, Julio Navarro a Simon White by potom mohla uspieť vďaka výskumu vzniku a rozvoja galaxií.

Nobelovu cenu za fyziku Kráľovská švédska akadémia vied udeľuje od roku 1901. V posledných desaťročiach cenu často dostávajú skupiny dvoch a viacerých vedcov. Medzi laureátmi sú doteraz len štyri ženy. Medzi nimi bola aj francúzska fyzička a chemička poľského pôvodu Marie Curie-Sklodowska.

V minulom roku dostali ocenenie britský fyzik a matematik Roger Penrose, nemecký astrofyzik Reinhard Genzel a americká astronómka Andrea Ghezová za výskum, ktorý prispel k pochopeniu takzvaných čiernych dier.

Vyhlasovanie Nobelových cien bude pokračovať až do pondelka. V stredu sa svet dozvie tohtoročného držiteľa ceny za chémiu, vo štvrtok za literatúru a v piatok za mier. V pondelok potom budú vyhlásené ceny za ekonómiu.

Viac na túto tému: #vedci #Nobelova cena #fyzika #výskum #objavy