Hliník v dezodorantoch spôsobil v bunkách škrečkov zmeny podobné rakovine

Hliníkové soli, ktoré obsahuje väčšina dezodorantov, spôsobujú v bunkách škrečkov podobné zmeny, aké je možné pozorovať u takmer všetkých ľudských nádorov. Vyplýva to zo štúdie, o ktorej informoval denník Le Monde.

21.10.2021 06:00
dezodorant Foto:

Tím vedcov z Oxfordskej univerzity a švajčiarske súkromné ​​nemocnice Clinique des Grangettes vystavil hliníkovým soliam bunky škrečka, vrátane buniek mliečnej žľazy. Biológ Stefan Mandriota a onkológ André-Pascal Sappino zistili, že kov prenikal do buniek a spôsoboval v nich takzvanú nestabilitu genómu, ktorá patrí medzi základné znaky nádorov.

Títo vedci už skôr zistili, že myšie bunky vystavené podobnej koncentrácii hliníka ako prsné žľazy ľudí, ktorí používali dezodoranty, mutovali na agresívne nádory, ktoré sa rýchlo šírili.

hepatitída typu B, baktérie, vírus, zdravie Čítajte aj Vírus žltačky trápil už ľudí v praveku. Jeho vývoj má vplyv aj na dnešnú dobu

""Výskum ukazuje .{target:_blan­k}„:[https://www.mdpi.com/…7/22/17/9515], že hliník mení DNA buniek spôsobmi, ktoré sú pozorované u karcinogénnych látok, a potvrdzuje tak svoj karcinogénny potenciál,“ uviedli vedci v štúdii publikovanej v odbornom časopise International Journal of Molecular Sciences. Podľa autorov štúdie by verejnosť mala brať vážne spojitosti medzi používaním dezodorantov a nárastom rakoviny prsníka v posledných rokoch. „Viac ako 80 percent nádorov sa nachádza vo vonkajšej časti žľazy, v blízkosti podpazušia,“ povedal Sappino rozhlasovej stanici France Inter.

Vedec však uznal, že výsledky, ktoré sa preukázali u škrečkov a myší, nemožno jednoducho aplikovať aj na ľudí. Na stanovenie skutočnej príčinnej súvislosti medzi používaním dezodorantov obsahujúcich hliníkové soli a výskytom rakoviny prsníka u ľudí je podľa neho potrebné vykonať dlhodobé štúdie užívateľov týchto produktov.

baktérie, tuberkulóza, očkovanie Čítajte aj Pre pandémiu covidu je vo svete znova na vzostupe tuberkulóza

Vedecký výbor pre bezpečnosť spotrebiteľov (VVBS), ktorý funguje ako poradný orgán Európskej komisie, v správe z marca 2020 uviedol, že dezodoranty nepredstavujú zdravotné riziko, pokiaľ je ich koncentrácia hliníka nižšia ako 10,6 percenta pre spreje a 6,25 percenta pre ostatné, napríklad tyčinkové alebo guličkové. Dostupné dezodoranty majú nižšie koncentrácie hliníka, než akú VVBS uvádza ako nebezpečnú. Výbor tiež dodal, že „systémové vystavenie hliníka prostredníctvom každodenných aplikácií kozmetiky významne neprispieva k telesnej záťaži hliníkom z iných zdrojov“.

Nemecko očkovanie Covid-19  video HOAXAFP Čítajte aj Nie je pravda, že očkovanie spôsobuje zmeny v krvných bunkách

Francúzska Národná agentúra pre bezpečnosť liekov a zdravotníckych výrobkov (ANSM) dospela v roku 2011 k záveru, že neexistujú žiadne dôkazy pre súvislosť medzi vystavením kože hliníku a rozvojom rakoviny. ANSM však odporučila obmedziť koncentráciu hliníka v kozmetických prípravkoch na 0,6 percenta a nepoužívať výrobky obsahujúce hliník bezprostredne po holení alebo na poškodenú pokožku, pretože absorpcia je v týchto prípadoch väčšia.

Viac na túto tému: #nádor #bunky #dezodorant #spreje #hliníkové soli