Výskumníci totiž zistili, že táto skladba v Spojených štátoch viedla k nárastu počtu telefonátov na linku pomoci ľudí, ktorí si chcú vziať život. A v rovnakom období v krajine ubudlo samovrážd.
Pieseň bola od začiatku mienená ako prevencia proti samovraždám. Popisuje človeka zápasiaceho s psychickými problémami, ktorý nechce byť nažive, pričom text sa postupne mení v posolstvo nádeje. Jej názov sa zhoduje s telefónnym číslom na americkú linku pomoci ľuďom, ktorí uvažujú o ukončení svojho života.
Čítajte aj Deti trápi pandémia depresiami, ale aj závislosťamiSkladba po svojom zverejnení v roku 2017 a po dvoch významných vystúpeniach rappera – na udeľovaní cien hudobnej televízie MTV Video Music Awards v tom istom roku a pri odovzdávaní cien Grammy v januári 2018 – vyvolala veľkú pozornosť verejnosti, píše server denníka The Guardian. „Všetky tieto udalosti upozornili širokú verejnosť na posolstvo piesne – že pomoc na linke je dostupná a účinná,“ uviedli výskumníci.
V období 34 dní po týchto troch udalostiach volalo na linku o 9915 ľudí viac, než je obvyklé. To je podľa The British Medical Journal nárast o 6,9 percenta oproti očakávanému počtu volajúcich. V rovnakom období úrady zaznamenali o 245 samovrážd menej oproti predpokladanému počtu, čo je o 5,5 percenta menej. So zverejnením piesne je tiež spájaný takmer desaťpercentný nárast vo vyhľadávaní informácií o linke pomoci v internetovom vyhľadávači Google v nasledujúcich 28 dňoch.
Čítajte aj Tretina ľudí po covide má psychické či neurologické problémy, uvádza štúdia„Tieto zistenia zdôrazňujú potenciálne prínosy pre zdravie obyvateľov pri kreatívnej a inovatívnej spolupráci s ďalšími sektormi, ako je hudobný a zábavný priemysel,“ konštatujú vedci vo svojej správe. Zároveň odporúčajú v rámci prevencie a vzdelávania využívať „pozitívne médiá“. „Hlavnou dilemou vo výskume v tejto oblasti je, že príbehom nádeje a uzdravenia sa dostáva oveľa menej mediálneho pokrytia ako príbehom o samovraždách,“ uvádzajú.