Zomrel harvardský biológ E. O. Wilson, nazývaný Darwinom modernej doby

Vo veku 92 rokov zomrel americký biológ Edward O. Wilson, jeden z najvýznamnejších súčasných vedcov, ktorého prezývali Darwin modernej doby.

27.12.2021 13:12
Wilson  Darwin Foto:

Informovala o tom dnes Wilsonova nadácia. Wilson bol jedným zo zakladateľov disciplíny sociobiológie a popredným svetovým odborníkom na mravce, ktorých za svoju kariéru popísal asi 400 druhov. Okrem vedy sa zaoberal aj ochranou biodiverzity a presadzoval vyhlásenie polovice zemského povrchu za prírodnú rezerváciu, aby sa podarilo zachovať rozmanitosť prírodných druhov.

Celý svoj profesný život bol spojený s americkou Harvardovou univerzitou, kde získal doktorát a následne tam začal pôsobiť ako entomológ, teda odborník na hmyz. V 50. rokoch minulého storočia navštívil ako prvý západný vedec niektoré odľahlé miesta na Papui-Novej Guinei či v Novej Kaledónii, kde študoval doteraz nepopísané druhy mravcov.

kepler Johannes Čítajte aj Kepler vstúpil do dejín svojimi zákonmi o pohybe planét okolo Slnka

V roku 1975 mu vyšla zásadná kniha Sociobiology: The New Synthesis (Sociobiológia: Nová syntéza), ktorá je jedným zo stavebných kameňov disciplíny sociobiológie. Práca však vyvolala vo vedeckej komunite kontroverzie, pretože v nej Wilson naznačoval, že ľudské správanie, vrátane altruizmu a agresie, je silne ovplyvňované genetikou, a nielen vonkajším prostredím a výchovou. Týmto poznatkom potom vysvetľoval aj odlišnosť rôznych kultúr a spoločností po celom svete. Veľa kritikov Wilsonovi vyčítalo, že jeho argument nesie známky rasizmu a eugeniky.

Wilson bol držiteľom dvoch Pulitzerových cien za literatúru faktu, a to za populárno-vedeckú knihu O ľudskej prirodzenosti z roku 1978 a za jeho zásadné encyklopedické dielo The Ants (Mravce) z roku 1990.

xenobot Čítajte aj Vedci vytvorili robotov, ktorí sa sami rozmnožujú. Pripomínajú hru Pac-Man

V 80. rokoch minulého storočia bol v skupine vedcov, ktorá spopularizovala pojem biodiverzita a varovala pred tým, že úbytok prírodných druhov predstavuje pre ľudstvo druhú najväčšiu hrozbu po atómovej vojne.

Wilson za účelom ochrany biodiverzity prišiel s projektom Half-Earth (polovica Zeme), ktorý pracuje na tom, aby bola polovica zemského povrchu vyhlásená za prírodnú rezerváciu bez pôsobenia ľudí. Vďaka tomu by sa podľa neho dalo zachrániť 85 percent teraz žijúcich druhov živočíchov, a ochrániť tak „zdravie“ planéty v čase nastupujúcich klimatických zmien.

dino embryo Čítajte aj V Číne objavili dokonale zachované dinosaurie embryo

Wilson napísal viac ako 30 kníh a vydal stovky vedeckých článkov, z ktorých množstvo patrí medzi najcitovanejších v danom odbore v prestížnych časopisoch ako Nature či Science. Získal tiež asi 40 čestných doktorátov a v posledných desaťročiach bol opakovane označený za jedného z najvýznamnejších vedcov modernej doby.

Viac na túto tému: #smrť #Harvardova univerzita #biológ #Darwin