Vedci zistili, odkiaľ prišli Avari do Európy

Medzinárodný tím genetikov, archeológov a historikov, vrátane Zuzany Hofmanovej z Ústavu archeológie a muzeológie Filozofickej fakulty Masarykovej univerzity v Brne, získal prvé ľudské genomické dáta, ktoré ukazujú na pôvod Avarov. Výskum DNA z kostrových nálezov pomohol určiť, že prišli zo severovýchodnej Ázie.

18.04.2022 06:00
avari Foto:

Výskum je publikovaný v aprílovom čísle prestížneho vedeckého časopisu Cell.

Avari, boli úspešnejšími nástupcami Attilových Hunov a vládli veľkej časti strednej a východnej Európy takmer 250 rokov.

Podľa vedeckých publikácií prišli Avari niekde zo strednej Ázie v šiestom storočí nášho letopočtu, ale ako antickí autori, tak moderní historici a archeológovia dlho špekulovali o tom, odkiaľ pochádzali predtým. Či ich jadro prišlo zo západnej Eurázie, alebo to boli potomkovia mongolskej ríše Rouran, impozantných nepriateľov Číny. Napriek mnohoročným debatám historikov a archeológov tak zostávalo miesto pôvodu Avarov v širokých stepiach Európy a Ázie záhadou.

vanilka, voňavý cukor Čítajte aj V Judei sa pilo pred 2600 rokmi víno ochutené vanilkou

Tím genetikov, archeológov a historikov, ktorého súčasťou bola aj Zuzana Hofmanová, teraz pomocou DNA túto 1400 rokov starú záhadu pôvodu Avarov objasnil. Získal prvé ľudské genomické dáta z najvýznamnejších avarských lokalít objavených v súčasnom Maďarsku a našiel genetický pôvod avarskej elity v ďalekej oblasti severovýchodnej Ázie. Vo vedeckej štúdii poskytol priamy genetický dôkaz pre jednu z najvzdialenejších a najrýchlejších migrácií v histórii ľudstva.

V archeogenetickom výskume vedci analyzovali 66 jedincov z Karpatskej kotliny, vrátane ôsmich vôbec najbohatších avarských hrobov, ktoré kedy boli objavené (v jednom z nich bolo napr. 2,3 kg zlata).

Archeogenetická analýza sa venovala aj ďalším jednotlivcom z Karpatskej kotliny pred a počas doby Avarov. Historická kontextualizácia genetických analýz potom vedcom umožnila zúžiť načasovanie migrácie Avarov. Z oblasti dnešného Mongolska na Kaukaz urazili počas niekoľkých rokov viac ako 5000 km a po ďalších desiatich rokoch sa usadili v Karpatskej kotline. V histórii ľudstva ide o vôbec najrýchlejšiu doloženú migráciu na takú vzdialenosť.

dinosaurus, asteroid Čítajte aj Objavili fosíliu dinosaura, ktorý zahynul v deň, keď Zem zasiahol asteroid

„Boli jasne geneticky spojení s populáciami zo severovýchodnej Ázie, vrátane jedinca priamo z Rouranskej ríše. Ďalej pozorujeme, že avarské elity v 7. storočí mali niekedy až 20–30 % iného genetického pôvodu, pravdepodobne spojeného so severným Kaukazom a západoázijskou stepou, čo by mohlo naznačovať neskoršiu migráciu zo stepí po príchode Avarov v 6. storočí,“ uvádza hlavný autor štúdie Guido Gnecchi-Ruscone.

Východoázijský pôvod možno nájsť hlavne u jedincov z predpokladaného centra avarského chanátu medzi riekami Dunaj a Tisa v modernom strednom Maďarsku. „Mimo primárny sídelný región však nachádzame vysokú genetickú variabilitu, najmä na juhomaďarskej lokalite Kölked. To naznačuje, že prichádzajúca avarská skupina vládla rôznorodej populácii s pomocou heterogénnej elity. Je zaujímavé, že sa medzi avarskou elitou východoázijský pôvod udržoval veľmi dlho, hoci boli obklopení populáciami lokálneho pôvodu. To hovorí buď pre kontinuálny pohyb ľudí cez celú euroázijskú step, alebo pre relatívnu genetickú izolovanosť tejto skupiny, možno v dôsledku kultúrnych zvyklostí,” vysvetľuje Zuzana Hofmanová, archeogenetička a spoluautorka tohto výskumu.

Kolumbus Čítajte aj Bádatelia objavili miesto, kde bol prvýkrát pochovaný Kolumbus

Výsledky výskumu okrem iného ukazujú, aký veľký potenciál môže byť v spolupráci medzi genetikmi, archeológmi, historikmi a antropológmi pri výskume „obdobie sťahovania národov“ v prvom tisícročí nášho letopočtu. „Toto obdobie formovania mnohých európskych hraníc, ako ich poznáme teraz, bude predmetom ďalších bádaní. Vieme stále oveľa menej, než sa všeobecne predpokladá,“ dodáva Zuzana Hofmanová.

Viac na túto tému: #veda #výskum #genetika #historici #Avari #Masarykova univerzita Brno