Belgickí vedci chcú preskúmať atmosféru novej exoplanéty Speculoos-2c

Medzinárodný tím vedcov objavil novú exoplanétu, ktorá môže byť obývateľná. Dostala názov Speculoos-2c.

09.09.2022 10:00
Speculoos-2c Foto:

Planéta obieha okolo malej studenej hviezdy Speculoos-2, ktorá je vzdialená asi sto svetelných rokov od Zeme. Objav bol publikovaný v časopise Astronomy & Astrophysics a podaril sa tímu vedcov pod vedením Laetitie Delrezovej, astrofyzičky z Univerzity v Liege. Použili pri tom pozemské teleskopy SPECULOOS umiestnené v púšti Atacama v Čile a na ostrove Tenerife.

Podľa Delrezovej planéta Speculoos-2c je asi o 40 percent väčšia ako Zem. „Je obzvlášť zaujímavá, pretože sa nachádza v takzvanej obývateľnej zóne okolo hviezdy. Sú tam teploty priaznivé pre prítomnosť tekutej vody, ktorá je základným prvkom pre život, ako ho poznáme v našej slnečnej sústave,“ uviedla belgická astrofyzička.

Speculoos-2c je k svojej hviezde oveľa bližšie ako Zem k Slnku. Obehne ju za osem dní, hviezda je však 6,5-krát menšia ako naše Slnko a s polovičnou povrchovou teplotou.

„Nevieme či planéta má atmosféru. Pokiaľ ide o obývateľnosť, tá závisí aj od mnohých ďalších faktorov,“ upozornila Delrezová.

Vedci sa teraz pokúsia zistiť, či planéta má atmosféru, a ak áno, aké je jej zloženia. Na tento účel chcú použiť Webbov vesmírny teleskop, ktorý nedávno sprevádzkovala NASA. Umožňuje skúmať atmosféru cudzích planét s omnoho väčšou presnosťou, ako ponúkajú pozemné teleskopy alebo Hubblov vesmírny ďalekohľad.

Viac na túto tému: #vedci #výskum #astronómovia #exoplanéta