Ruku na srdce. Sociálne siete sú pre väčšinu z nás spôsobom ako zahnať nudu, spríjemniť si voľné chvíle či nabrať inšpiráciu. Zamysleli ste sa však niekedy nad tým, ako sa pri tejto činnosti naozaj cítite? Máte pocit radosti, závisti, smútku alebo naopak nudy? Podľa kanadských vedcov z Univerzity v Toronte na tom nie je nič zvláštne. Práve naopak. Náhodné objavenie zaujímavého obsahu na TikToku a YouTube je skôr o šťastí, a preto majú ľudia tendenciu videá preskakovať, pretáčať alebo si púšťať jedno video dookola. A to v nich prehlbuje pocity nudy. “Keď je príliš veľký rozdiel medzi tým, ako sme zaujatí a tým, ako veľmi zaujatí by sme chceli byť, pociťujeme nudu. Ak ľudia neustále preskakujú videá, sú menej zaujatí a hľadajú stále niečo nové a zaujímavejšie. To môže viesť k zvýšeniu pocitu nudy,” tvrdí vedúca výskumného tímu, Katy Tam. Výsledky štúdie boli publikované vo vedeckom časopise Journal of Experimental Psychology.
Nová štúdia je v súlade s podobnými zisteniami z minulosti, podľa ktorých sa ľudia v snahe zahnať nudu presúvajú na sociálne siete a smartfóny, pričom tie tieto pocity len zhoršujú. Kanadskí vedci do svojej štúdie postupne zapojili viac ako 1200 účastníkov. V prvej časti výskumu, ktorej súčasťou bolo 140 účastníkov, zistili, že ľudia majú tendenciu preskakovať videá keď ich obsah je pre nich nudný. Následne dali jednej kontrolnej skupine možnosť nudné videá preskakovať, zatiaľ čo iná ich preskakovať nemohla. Skupina, ktorá videá preskakovala sa viac nudila než skupina, ktorá videá preskakovať nemohla a mala tak možnosť sa do obsahu videá ponoriť hlbšie.
“Predpokladali sme, že ľudia rôzneho veku môžu mať rôzne návyky, pokiaľ ide o sledovanie videí a preskakovanie medzi nimi. To, ako ľudia sledujú videá a ako to ovplyvňuje pocity nudy sa môže líšiť v závislosti od veku a návykov v oblasti digitálnych médií. Preto je potrebný aj ďalší výskum,” upresnila K. Tam. Zároveň si myslí, že ľudia by sa mali naučiť dopozerať videá a zostať sústredení na obsah, než hľadať instantné potešenie v podobe ďalšieho videa. “Je to ako v kine, kde si platíme za pohlcujúci zážitok a následne sa cítime príjemnejšie, keď sa do obsahu viac podporíme, než keď ho iba podľa potreby preskočíme,” uzatvára K. Tam.