Európa nasleduje Ameriku. Povolí elektroniku v lietadlách

Po tom, čo americké letecké spoločnosti umožnili svojim pasažierom používať elektronické zariadenia počas celého letu, rovnaké smernice zavedú aj európski prepravcovia.

18.11.2013 07:00
lietadlo, lietanie, letenka, letecká... Foto:
Ilustračné foto
debata

Koncom októbra vydal Federálny letecký úrad USA, FAA, oficiálne vyjadrenie, ktoré má podobu novej smernice o používaní elektronických zariadení počas letu. Používanie elektroniky vrátane mobilu, tabletu či mp3 prehrávača počas celého letu, od vzlietnutia až po pristátie, musia podľa smernice akceptovať všetky americké letecké spoločnosti.

Európa prevezme smernicu zo Spojených štátov
Netrvalo dlho a na regulačné opatrenia Federálneho leteckého úradu USA zareagovala aj najvyššia európska autorita pre letectvo, Európska agentúra pre bezpečnosť letectva, EASA. Agentúra vydala vlastnú smernicu, ktorá je prakticky identická s tou americkou. Podľa nej je možné niektorý typ elektronických zariadení používať počas celého letu, za predpokladu, že sú prepnuté do leteckého režimu. V leteckom režime majú zariadenia deaktivované bezdrôtové siete, preto nepredstavujú pre navigačné systémy a inú citlivú elektroniku žiadne nebezpečie.

Európske letecké spoločnosti sa budú musieť novej smernici prispôsobiť do konca novembra, uviedol spravodajský server BBC. Európska agentúra EASA, rovnako ako americký úrad FAA neuvoľnili niektoré reštrikcie týkajúce sa použitia mobilných telefónov. Počas letu stále nie je možné telefonovať ani používať smartfón mimo leteckého režimu a s aktivovanou mobilnou sieťou.

Používanie mobilných zariadení nemá vplyv na elektroniku lietadla
Zákaz používania elektroniky v lietadlách pochádza ešte z roku 1966, kedy sa predpokladalo, že elektromagnetické rušenie môže spôsobovať problémy s navigačnými a rádiovými systémami v lietadle. Dodnes je zaužívaným pravidlom, že požiadavka na vypnuté elektronické zariadenia platí až do chvíle, kým lietadlo nedosiahne výšku 10 tisíc stôp (zhruba 3 kilometre). Pri veľkom množstve mobilných zariadení to však už dnes nie je možné zaručiť, čo bolo zároveň dôvodom, prečo sa úrad FAA začala v roku 2012 detailne zaoberať touto otázkou. V júni tohto roka vydala 28-členná odborná komisia predbežné vyhlásenie, v ktorom informovala, že slabý bezdrôtový signál a úzky okruh používaných frekvencií na mobilných zariadeniach nemá vplyv na systémy v lietadle. O niekoľko týždňov neskôr ju nasledovala aj európska agentúra EASA.

debata chyba
Viac na túto tému: #lietadlá #FAA #EASA #letecký úrad #elektronika v lietadlách