Aféry ohľadom špehovania všetkých komunikačných kanálov na internete majú stále pre mnohých trpkú príchuť. Najväčšie internetové firmy sa snažia očistiť svoju povesť dištancovaním sa od spolupráce so zahraničnými informačnými službami, rovnako tak aj zavádzaním nových metód ochrany súkromia. Yahoo a Google v tejto súvislosti ohlásili vzájomnú spoluprácu, ktorej výsledkom má byť nový systém šifrovania e-mailov, imúnny voči špehovania.
Google a Yahoo budú šifrovať celé správy, nie len spojenie
Partnerstvo oboch spoločností má priniesť prvé ovocie už počas budúceho roka, kedy by mali spoločne spustiť systém šifrovania komunikačných nástrojov na internete vrátane e-mailov. Užívateľom novú funkciu ponúknu ako voliteľnú súčasť. Technológia bude využívať overený systém asymetrického šifrovania pomocou štandardizovaného systému PGP (Pretty Good Privacy). Aj keď mnohé spoločnosti deklarujú, že komunikácia medzi ich užívateľmi je štandardne šifrovaná, v skutočnosti nie sú šifrované samotné správy ale len spojenie.
Kódovať správy s využitím PGP je možné už dnes pomocou rôznych doplnkov. Problémom je komplikovanejšia obsluha, keďže PGP pracuje s dvoma rôznymi kľúčmi, z ktorých súkromný je použitý na zašifrovanie správy a verejný na jej dešifrovanie. Užívateľ, ktorému je správa doručená musí používať nie len rovnaký doplnok PGP ale takisto poznať aj verejný kľúč. Systém PGP pre šifrovanie používa algoritmus RSA a umožňuje šifrovať správy na strane odosielateľa a dešifrovať ich až na strane prijímateľa. Medzičlánok teda k obsahu správy prístup nemá.
Šifrovanie správ môže prekážať bezpečnostným agentúram a kontrarozviedkam
Google a Yahoo by mohli celý proces šifrovania viac priblížiť verejnosti a uľahčiť jeho správu. Šifrovanie celých správ môže byť cestou, ako sa vyhnúť špehovaniu, v prípade zneužitia chyby v zabezpečení spojenia. Odborníci ale varujú pred možnými legislatívnymi prekážkami, keďže systém šifrovania správ prakticky znemožní špehovanie užívateľov kýmkoľvek. To sa nemusí páčiť tajným kontrarozviedkam, bezpečnostným agentúram a informačným službám, ktoré si budú musieť nájsť inú cestu k dátam užívateľov. Na druhej strane k iniciatíve Google a Yahoo by sa mohli pripojiť aj ďalší s jedného prostého dôvodu – zriecť sa zodpovednosti za kontrolu dát a nátlaku zo strany vládnych agentúr.