Google by mohol konkurovať taxislužbám. S autami bez vodiča

Google, ktorý je významným investorom taxi služby Uber by mohol spustiť konkurenčný projekt. Ľudí by mohol voziť po mestách aj vo vlastných autách bez vodiča.

05.02.2015 20:30
Google, auto, autonómne, bez vodiča, prototyp Foto:
Prototyp vozidla bez šoféra od spoločnosti Google.
debata (2)

Prevážať sa mestom v taxíku bez taxikára nemusí byť len utopistickou predstavou technologických vizionárov. Vývoj vozidiel, ktoré nebude riadiť človek ale výlučne elektronika napreduje míľovými krokmi. Najčastejšie skloňovanou firmou v tejto súvislosti je americký gigant Google. Podľa denníka Bloomberg spoločnosť dokonca uvažuje nad vlastnou alternatívou k taxislužbám, pričom hlavným vyzývateľom by mohla byť kontroverzná, no mimoriadne úspešná, služba Uber. Google je v súčasnosti jedným z jej kľúčových investorov, keď v auguste 2013 do rozvoja služby investoval 258 miliónov dolárov. Investícia to nebola krátkozraká. Google má aktuálne dosah na vedenie spoločnosti a ovplyvňuje tak mnohé z jej strategických rozhodnutí.

Google môže vstúpiť na trh s taxislužbami s vozidlami bez vodiča
Uber v súčasnosti rovnako ako Google experimentuje vo vývoji autonómnych vozidiel, ktoré budú schopné jazdiť ulicami miest aj bez vodiča. Uber na ich vývoji spolupracuje s Carnegie Mellon University v americkom Pittsburgu. Práve plány s vozidlami budúcnosti obe spoločnosti spájajú, no zároveň aj rozdeľujú. Zamestnanci Google v súčasnosti už údajne testujú vlastnú aplikáciu, ktorá je alternatívou k službe Uber. Ďalším krokom by mohlo byť využitie autonómnych vozidiel, ktoré Google už dlhšiu dobu vyvíja. Zatiaľ len čisto v rovine špekulácií je možné predpokladať, že Google sa chce chopiť obchodnej príležitosti a využiť pri tom know-how, ktoré získal ako investor v spoločnosti Uber. Ako uvádza denník Bloomberg, jednou z možností je práve prevádzka flotily vozidiel bez vodiča, k čomu má spoločnosť zatiaľ najbližšie spomedzi všetkých firiem.

Uber čelí silnej kritike zo strany taxislužieb
Uber je akousi interaktívnou taxislužbou, ktorá sa stala doslova hitom vo viacerých svetových metropolách. Funguje podobne, no s tým rozdielom, že užívateľ má možnosť vybrať si nie len svojho taxikára ale aj vozidlo. Výber môže následne zúžiť podľa kritérií ako je hodnotenie či cena. Uber je akýmsi prostredníkom medzi vodičmi a záujemcami o odvoz. Profesionálni vodiči sa môžu do služby registrovať a za každú sprostredkovanú zákazku Uberu zaplatia 20 percent z ceny objednávky. Zákazník, ktorý sa chce nechať odviezť zaplatí vo väčšine prípadov menej než u bežných taxislužieb. Vodiči, ktorí sú do služby zapojení nie sú povinní vlastniť taxameter, byť registrovaní inde než v samotnej službe a najmä platiť licenčné poplatky. Aj to sú dôvody, prečo silný lobing zo strany bežných taxislužieb sa snaží Uber legálnou cestou odstaviť. V niekoľkých krajinách úspešne.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Google #taxislužby #Uber #Lyft #Carnegie Mellon University