Apple tvrdo bojuje proti Spotify. Dláždi cestu vlastnej službe

Apple nemá problém využiť všetky dostupné metódy, aby z trhu napokon vytlačilo všetku konkurenciu. Jeho praktiky už preveruje aj obchodná komisia v USA. Prekáža mu bezplatné počúvanie hudby, ktoré Spotify svojim užívateľom ponúka výmenou za reklamu. Apple ale útočí aj na YouTube a hudobné vydavateľstvá láka na svoju stranu.

09.05.2015 09:30
hudba, počúvanie, spotify, apple, beats,... Foto:
Ilustračné foto
debata (1)

Keď v máji minulého roka Apple oznámil, že za 3 miliardy dolárov kupuje výrobcu populárnych slúchadiel Beats, nikto nepochyboval o tom, že akvizícia tohto rozmeru má oveľa väčší význam. Značku, ktorú väčšina ľudí vnímala len cez preceňované slúchadlá, Apple kupoval z iných dôvodov. Slúchadlá boli len príjemným bonusom, čoho dôkazom je aj fakt, že Apple červené logo na bielom pozadí nikdy vo svojich produktoch nepoužil, tak ako to v minulosti urobilo napríklad HP alebo bývalý akcionár HTC. Značka Beats zostáva naďalej produktovo oddelená a Apple s ňou má iné, oveľa strategickejšie, plány. Môže mu pomôcť preniknúť na trh so streamovanými službami. Trh, ktorý ovláda len niekoľko veľkých firiem, na čele so službou Spotify.

Apple sa chce vysporiadať s konkurenciou. Tŕňom v oku je Spotify
Spotify je v súčasnosti trhovou jednotkou, a zdalo sa, že jeho pozícia s viac ako 60-miliónmi aktívnych užívateľov, je neohrozená. Zosadiť Spotify z trónu sa totiž už okrem iných pokúsil aj Google alebo francúzsky Deezer. Zatiaľ neúspešne. Tým, kto by mohol ale zamiešať karty, nie je nikto iný, než Apple a jeho služba Beats Music, ktorú plánuje spustiť v najbližších týždňoch. Ambície spoločnosti sú rovnako veľké ako jej ego, a preto by mohla využiť agresívnu taktiku nadobudnutia trhovej pozície.

Podľa magazínu The Verge Apple vyvíja tlak na hudobné vydavateľstvá, aby pozmenili či dokonca vypovedali zmluvy s najväčšími prevádzkovateľmi streamovacích služieb. Tŕňom v oku sú bezplatné služby, ktoré umožňujú užívateľom pristupovať k rozsiahlej databáze multimédií zadarmo, len výmenou za prehrávanú reklamu. Problém ale je, že neplatiči tvoria u Spotify, Deezeru a ďalších, väčšinu užívateľskej základne. Spotify má napríklad len 15 miliónov platiacich užívateľov.

Vydavateľstvá by mohli odpísať Spotify. Vďaka lepší podmienkam od Apple
Apple údajne ponúka vydavateľstvám lepšie podmienky než konkurencia, no zároveň od nich vyžaduje už spomínanú protislužbu v podobe “odstrihnutia” neplatičov u streamovacích služieb. Podľa utajených zdrojov spoločnosť takisto ponúkla, že vydavateľstvu Universal Music Group zaplatí licenčné poplatky za hudbu umiestnenú na YouTube, ak svoje skladby zo serveru stiahne. Tieto praktiky sa ale nepáčia americkému Ministerstvu spravodlivosti a Federálnej obchodnej komisii (Federal Trade Comission), ktoré začali s oficiálnym vyšetrovaním.

Ambiciózne plány a hodnota viac než 8 miliárd dolárov
Spotify medzičasom začalo uvažovať o rozšírení vlastného biznisu. Zaujímať sa má o internetové video. Podľa zistení denníka The Wall Street Journal už spoločnosť rokuje s niekoľkými tvorcami obsahu pre YouTube s cieľom nájsť spoločnú reč pri vytvorení originálnych videí. Denník ďalej dodáva, že Spotify by mohol o novinke informovať už v máji. Aktuálna trhová hodnota hudobnej služby by sa po získaní 400 miliónovej injekcie, prisľúbenej firmou Goldman Sachs a investičným fondom Abu Dhabi Investment Autority, mohla vyšplhať až na 8,4 miliardy dolárov.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Apple #HP #HTC #Spotify #stream #Beats Music