Facebook môže zmeniť mediálny svet. So službou Instant Articles

Ak na Facebook chodíme komunikovať s priateľmi, sledovať nové fotky a statusy, prečo by sme na sociálnej sieti tiež nemohli čítať články popredných vydavateľstiev? Facebook predstavil službu Instant Articles, ktorá má prilákať vydavateľstvá, aby články publikovali priamo na Facebooku. Služba môže byť malou revolúciou v mediálnom svete. Ale aj nemusí.

17.05.2015 16:00
Instant Articles, Facebook Foto:
Facebook predstavil službu Instant Articles. Vydavateľstvám a tvorcom obsahu ponúka nový domov pre ich články.
debata (3)

Ak ste registrovaný na Facebooku a pri sledovaní noviniek vás zaujme niektorý zo zdieľaných článkov, sociálna sieť vás už nepresmeruje na stránku vydavateľa ale článok vám sama zobrazí. Taký je plán Facebooku, ktorý už medzičasom uzatvoril strategické partnerstvá s viacerými (konkrétne deviatimi) poprednými vydavateľstvami na čele s New York Times, National Geographic, NBC, The Guardian, BBC News a ďalšími. Navonok to možno pôsobí prozaicky – ľuďom sa články zobrazia ihneď a nemusia sa preklikávať na inú stránku a opätovne vracať.

Namiesto dlhého čakania sa články zobrazia ihneď a priamo na Facebooku
Podľa výskumov vraj trvá v priemere “až” osem sekúnd než sa na obrazovke telefónu načíta obsah webovej stránky, na ktorej odkaz užívateľ klikol na sociálnej sieti. Služba Instant Articles sľubuje, že dokáže tento proces urýchliť až 10-násobne. Užívateľa na stránku nepresmeruje, ale obsah mu sama zobrazí. Niečo podobné už Facebook skúšal so službou Paper, ktorá je dodnes prístupná užívateľom v zámorí. Namiesto štandardného posúvania po obrazovke hore a dole, zobrazuje príspevky chronologicky vedľa seba, navyše ich sama triedi od dôležitých až po tie menej podstatné. A čo je kľúčové – slúži ako čítačka aktualít a článkov, no zobraziť ich v celom rozsahu stále nevie.

Články sa vďaka službe Instant Articles... Foto: Facebook
Instant Articles, Facebook Články sa vďaka službe Instant Articles zobrazujú údajne 10-krát rýchlejšie v porovnaní s ich načítaním na stránke vydavateľa.

Facebook ľuďom nepovedal to podstatné
Doba, ktorú užívateľ na sociálnej sieti denne strávi sa pravidelne zvyšuje. V máji dosiahol celosvetový priemer 21 minút za deň, pričom až 65 percent aktívnych užívateľov sociálnu sieť navštívi každý deň. To sú čísla, ktoré sú pre Facebook dôležité a ktoré mu pomáhajú rásť a zvyšovať atraktivitu pre inzerentov. Aby na svoju stranu prilákal aj vydavateľstvá, umožní im do svojich článkov na sieti umiestňovať reklamu, ktorú si sami zvolia a od inzerentov, ktorých si sami nájdu. Ak by to nestačilo, prisľúbil, že im so zháňaním reklamy pomôže, no zo zisku z inzercie si ponechá celých 30 percent.

Vydavateľstvá si môžu článkami umiestnenými na... Foto: Facebook
Instant Articles, Facebook Vydavateľstvá si môžu článkami umiestnenými na Facebooku cez službu Instant Articles zarábať. O príjmy z inzercie sa deliť nemusia.

Facebook pred niekoľkými rokmi všetkým online médiám ukázal, že sociálne siete môžu pomôcť zvyšovať návštevnosť ich webov a rozširovať okruh čitateľov. Na zvýšenie čítanosti im postačia obyčajné tlačidlá “Páči sa mi” a “Zdieľať”. Mnohí vydavatelia už dnes vedia, že čítanosť sa buduje najmä na sociálnych sieťach. Navyše, ľudia spohodlneli. Články si už pracne nevyhľadávajú, ale nechajú si ich odporučiť od svojich známych či priamo od prevádzkovateľa, ktorý im zoznam ušije doslova na mieru. Facebook aktívnych užívateľov takmer dokonale pozná a vie aké stránky navštevujú a čo ich zaujíma. O svoje know-how sa teraz podelí s vydavateľmi zapojenými do systému Instant Articles.

Instant Articles môžu zmeniť mediálny svet, no nie hneď
Nič ale nie je čiernobiele. Menšie vydavateľstvá budú zrejme pri službe Instant Articles opatrnejšie. Facebook má preto nový cieľ. Dať mediálnemu svetu najavo, že vie vydavateľstvám vynahradiť nie len príjmy z reklamy, o ktorú by museli sami bojovať na svojich stránkach, ale aj prilákať nových čitateľov. Obsah si budú vydavatelia tvoriť aj naďalej sami a na sociálnej sieti ho môžu obohatiť o interaktívne prvky. Mnohí ľudia dnes už neradi čítajú obyčajný text. Ten môže vďaka Instant Articles na displeji doslova ožiť. Okrem reklamy ho bude sprevádzať aj video, zvuk, mapy či fotogalérie.

Služba Instant Articles články obohacuje aj o... Foto: Facebook
Instant Articles, Facebook Služba Instant Articles články obohacuje aj o interaktívne prvky ako sú fotografie, videá či mapy.

Pretože v jednoduchosti je krása, Facebook si dal záležať na tom, aby bolo prehliadanie článkov skutočne jednoduché a intuitívne. Pohodlní užívatelia už tiež nebudú musieť nič pracne hľadať, všetko dostanú naservírované na tanieri a nebudú mať dôvod zo sociálnej siete odchádzať. Či sa Instant Articles napokon ujme si ešte nikto nedovolí s určitosťou predpovedať. Nová služba potenciál dozaista má a môže zatriasť s mediálnym svetom, no je za ňou stále veľa otáznikov. Ukáže až čas.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #facebook #National Geographic #Paper #New York Times #Instant Articles #články