Zmráka sa nad bezplatným počúvaním hudby na Spotify?

Príchod Apple Music sprevádzali veľké očakávania, no zároveň aj veľké množstvo nezodpovedaných otázok. Akú taktiku zvolí Apple? Ako sa zachová konkurencia? Ako hlboko môžu klesnúť ceny mesačného predplatného? A najmä ako ovplyvní príchod veľkého hráča bezplatné počúvanie hudby?

17.08.2015 18:30
hudba, počúvanie, spotify, apple, beats,... Foto:
Ilustračné foto
debata (2)

Trh s hudobnými online požičovňami sa až donedávna zdal byť nasýtený a príchod nového hráča, ktorý by dokázal osloviť nie státisíce ale rovno milióny užívateľov sa zdal byť nepravdepodobný. Keď Apple napokon oznámil, že so svojou službou Apple Music vstupuje na medzinárodné trhy, bolo na prvý pohľad jasné, že prichádza neskoro. Neskoro možno aj prišiel, no vďaka početnej základni skalných fanúšikov, intenzívnej propagácii a trojmesačnej skúšobnej dobe si službu predplatilo 11 miliónov užívateľov. Toto číslo je však zavádzajúce, nakoľko predčasne nie je možné odhadnúť, koľko užívateľov bude službu napokon využívať aj po skončení skúšobnej lehoty.

Apple zamiešal karty na trhu. Prispôsobiť sa mu musia aj ostatní
Apple takisto zvolil veľmi agresívnu cenovú politiku, navyše funkciami z veľkej časti okopíroval konkurenciu. V dobrom aj v zlom. Ak ale má v niečom navrch, je to už spomínaný počet predplatiteľov. Hlavný konkurent Spotify má predplatiteľov síce takmer dvojnásobok, no stále nemá vyhraté. Problémom, na ktorý analytici už viackrát upozorňovali je totiž veľký nepomer medzi predplatiteľmi a bežnými (neplatiacimi) užívateľmi.

Mesačne prevádzkovateľ zinkasuje predplatné od viac ako 20 miliónov používateľov, ďalších 75 miliónov ale počúva hudbu bezplatne. Počet neplatiacich užívateľov sa v priebehu jedného roka zvýšil o viac ako 15 miliónov, predplatiteľov ale pribudlo len 5 miliónov. Tento trend je dlhodobo neudržateľný, Spotify sa preto nachádza v patovej situácii. Ako presvedčiť neplatičov aby si hudbu predplatili, no zároveň ich motivovať, aby neprešli ku konkurencii, ktorá ponúka prinajmenšom rovnaké ak nie nižšie ceny?

Spotify bude musieť zakročiť. Zmeny sa dotknú „neplatičov“
Vedenie švédskej spoločnosti sa rozhodlo, že neplatiacich užívateľov sa pokúsi presvedčiť k prechodu na platený variant služby pomocou takzvaného “prémiového” obsahu, ktorý bude dostupný výhradne pre predplatiteľov. Ďalšou možnou alternatívou je ponúknuť vybraný obsah bežným užívateľom len na veľmi krátky čas, prípadne sprístupniť len dve až tri skladby z nových albumov. “Firma chce neplatiacim užívateľom ukázať, že o niečo prichádzajú a nie ich len nútiť počúvať reklamu,” potvrdil pre server Digital Music News jeden zo zamestnancov, ktorí majú prístup k rokovaniam.

Spotify musí rázne zakročiť aj z iného dôvodu. Za menej než dva mesiace sa bude usilovať o obnovenie zmlúv s tromi najväčšími hudobnými vydavateľstvami, ktoré musí presvedčiť o tom, že súčasný model je dlhodobo udržateľný. Pred niekoľkými mesiacmi mala spoločnosť Apple údajne vyvíjať tlak na hudobné vydavateľstvá, aby pozmenili či dokonca vypovedali zmluvy s najväčšími prevádzkovateľmi streamovacích služieb. Za najväčší problém Apple považoval bezplatné počúvanie hudby. Vydavateľstvám mal preto ponúknuť lepšie podmienky než konkurencia výmenou za protislužbu v podobe “odstrihnutia” neplatičov od možnosti pristupovať k rozsiahlej hudobnej knižnice. Spotify musí chtiac-nechtiac zakročiť a budú to s najväčšou pravdepodobnosťou bežní užívatelia, ktorých sa zmeny dotknú.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Spotify #Deezer #Apple Music #hudobná požičovňa #streamovaná hudba