Stredoškoláci navrhli solárnu elektráreň, ktorá poháňa autodráhu

Stredoškoláci zo Žiliny v rámci grantu Stredné školy a technika navrhli inteligentnú solárnu elekráreň, ktorá natáča panely za Slnkom a poháňa malú autodráhu. Bratislavskí vysokoškoláci odbornú porotu zaujali inovatívnym spôsobom výuky robotiky na vysokých školách.

31.12.2015 14:30
Stredná odborná škola elektrotechnická v... Foto:
Študenti zo Strednej odbornej školy elektronickej v Žiline zostrojili audrodráhu poháňanú inteligentnou solárnou elektrárňou.
debata

Stredoškolákom zo Žiliny sa podarilo svojpomocne zefektívniť systém výroby solárnej energie a použiť ho pri pohone modelu vozidla na autodráhe. Navrhli zariadenie, ktoré sleduje polohu slnka a prispôsobuje mu natočenie solárnych panelov. Tým, že slnko nesvieti priamo na solárny systém , sa so zvyšujúcim uhlom znižuje efektivita fotovoltaických článkov. Študenti zo Strednej odbornej školy elektrotechnickej v Žiline svojpomocne vytvorili dvojosový automatizovaný systém, ktorý panel za pomoci automatizovaného riadiaceho systému udržiava neustále natočený kolmo za slnkom.

Energeticky efektívnejšie solárne elekrárne natáčajú panely za slnkom
Bežné, staticky ukotvené solárne panely, polohu slnka nesledujú. Umiestnené sú na pevnom stojane tak, aby panel mieril prednou stranou na juh. Jeho naklonenie by malo byť prispôsobené kolmému dopadu slnečných lúčov na pravé poludnie. Ako upresňujú študenti, na Slovensku je to približne 35 až 36-stupňový uhol. Riešením je použitie riadiacich systémov, ktoré panely natáčajú za slnkom buď po horizontálnej alebo aj vertikálnej osi. Systémy, ktoré sú riadené len za pomoci snímačov intenzity svetla, nie sú podľa stredoškolákov zo Žiliny spoľahlivé. “Pri riadení za pomoci optických snímačov absentuje možnosť vzájomnej komunikácie a prípadnú poruchu je možné zistiť len pomocou permanentnej vizuálnej kontroly stavu každého systému,” upresňujú študenti.

Pri riešení spomínaného problému študenti postupovali odlišným spôsobom. Namiesto merania intenzity svetla presne vypočítali polohu slnka a to bez ohľadu na počasie. Premennými bola zemepisná poloha, čas a ročné obdobie. Na diaľku je potom možné riadiť vertikálny a horizontálny pohon jednotiek, ktoré natočia panely presne za slnkom. Zmenou polohy panelov je údajne možné zvýšiť produkciu elektrickej energie o 50 percent počas leta a o 20 percent v zime. Súčasťou zadania, s ktorým sa museli študenti vysporiadať, bolo zostrojiť autodráhu poháňanú výlučne solárnou energiou. Najväčší ohlas získalo práve alternatívne riešenie, ktorého súčasťou bol systém inteligentného naklápania solárnej elektrárne. Výherný študentský projekt získal podporu z grantu Stredné školy a technika 2015 z Nadácie Volkswagen Slovakia.

Vysokoškoláci chcú, aby študenti lepšie porozumeli robotike
V kategórii vysokých škôl grantového programu Rozvíjať technik(o)u porotu najviac zaujal projekt študentov z Ústavu automatizácie, merania a aplikovanej informatiky zo Strojníckej fakulty Slovenskej technickej univerzity v Bratislave.

Študenti z Ústavu automatizácie, merania a... Foto: ÚAMAI SjF STU
Robotické vozidlo, STU, Nadácia Volkswagen Slovakia Študenti z Ústavu automatizácie, merania a aplikovanej informatiky zo Strojníckej fakulty Slovenskej technickej univerzity v Bratislave chcú so svojim špeciálnym robotickým vozidlom naučiť rovesníkov lepšie porozumieť robotike.

Do grantového programu sa zapojili s projektom inovatívneho technického vzdelávania robotiky praktickou formou. Ich cieľom bolo motivovať študentov pri vzdelávaní sa v odbore robotika, a zároveň ich aktívnou formou zapájať do vyučovacieho procesu nad rámec vyučovacích plánov.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #vzdelávanie #solárna elektráreň #robotika #Nadácia Volkswagen Slovakia