Apple investoval miliardu do čínskej obdoby Uberu. Chce vraj porozumieť trhu

Až jednu miliardu dolárov investoval Apple do firmy Didi Chuxing, ktorá sa v Číne stala fenoménom podobným službe Uber. Apple vraj chce lepšie pochopiť čínsky trh, ktorý má množstvo reštrikcií a na ktorom majú hlavné slovo regulátori.

14.05.2016 21:00
didi chuxing, taxi, Foto:
Didi Chuxing sa stal v Číne okamžite populárny. Je miestnou obdobou Uberu.
debata

Zatiaľ čo v Spojených štátoch a niektorých európskych metropolách je Uber jednou z hlavných alternatív k taxislužbám, v Číne je tomu inak. Taxislužbám tam konkuruje služba, o ktorej v Európe počul len málokto. Didi Chuxing v súčasnosti ovláda 87 percent čínskeho trhu a len v priebehu jedného dňa uskutoční viac ako 11 miliónov individuálnych jázd. Jedným z jej hlavných investorov je aj spoločnosť Alibaba, ku ktorej sa pridal aj americký Apple.

Pre Európa neznáma firma, v Číne novodobý fenomén
Apple do Didi Chuxing investoval až jednu miliardu dolárov. Aj keď dôvody štedrej finančnej injekcie sú na prvý pohľad zrejmé, Tim Cook tvrdí, že chce len lepšie porozumieť čínskemu trhu. Tamojší regulátori totiž Applu dlhodobo komplikujú podnikanie. Prednedávnom v krajine zablokovali prístup k obchodom s filmami a knihami na iTunes, Apple pred pár dňami tiež prehral súdny spor o značku iPhone, ktorú v mierne pozmenej podobe používal čínsky predajca drogérie.

Pre objasnenie situácie na čínskom trhu jeden z korešpondentov serveru BBC uviedol, že Čína je sa v individuálnej preprave osôb rozvíjala oveľa pomalšie než iné krajiny. Ešte donedávna v krajine neexistoval systém telefonických objednávok prepravy. Ak si chcel človek objednať taxík, musel poznať číslo taxikára, prípadne si jeden z taxíkov odchytiť priamo na ulici. Didi Chuxing priniesol vítanú zmenu. “Teraz v piatok večer v mestách ako je Peking alebo Šanghaj máte problém zastaviť taxík, pretože všetci vodiči prijímajú objednávky cez Didi,” uviedol korešpondent BBC, Stephen McDonell.

Uberu sa v Číne nedarí. Veľa investuje, no má malý trhový podiel
Okrem Didi Chuxing v Číne s neveľkým úspechom podniká aj Uber. Trhový podiel má oproti hlavnému rivalovi zanedbateľný, navyše firma utráca údajne viac ako miliardu dolárov ročne na podporu predaja. Dôležitým investorom Uberu je prevádzkovateľ najväčšieho čínskeho vyhľadávača, Baidu.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Apple #taxi #taxislužba #Uber #preprava #Didi Chuxing