Blokovanie reklamy na Facebooku funguje, no aj nefunguje

Sociálna sieť hrá s vývojármi doplnku Adblock Plus hru, ktorá nemá víťaza ani porazeného. Blokovanie reklamy na Facebooku sa stalo horúcou témou, v ktorej medzi sebou diskutujú dve strany, z ktorých ani jedna nemá úplnú pravdu.

12.08.2016 16:05
Facebook Foto: ,
Ilustračné foto
debata

Zdalo sa, že Facebook našiel spôsob ako zabrániť blokovaniu reklám. Na technológiu, ktorá sa mala postarať o to, že reklamy sa budú na sociálnej sieti zobrazovať každému bez rozdielu, mali byť všetky nástroje prikrátke. Netrvalo dlho a vývojárom nástroja Adblock Plus sa podarilo svojim rivalom vo Facebooku dokázať, že sa mýlia. Začala sa tak hra na mačku a myš.

Namiesto poplatkov za používanie len reklama

Na úvod je však potrebné zdôrazniť, že drvivá väčšina sociálnych sietí na čele s Facebookom, Twittrom, Instagramom a ďalšími, si na seba zarába pomocou reklám. Za to, že užívateľ môže ich služby využívať zadarmo, však platí oveľa tvrdšou menou – svojim súkromím. Informácie, ktoré od každého jedného užívateľa sociálne siete pozbierajú, majú pre zadávateľov reklám cenu zlata. A tak k nim aj firmy pristupujú. Čím viac informácií o užívateľoch firmy majú, tým väčšia je pravdepodobnosť, že im budú môcť doručiť reklamu ušitú presne na mieru. Problémom je, že takýchto reklám je čoraz viac.

Hra na mačku a myš, ktorá nemá konca

Ak niekomu reklamy na webe prekážajú, môže ich množstvo obmedziť pomocou rôznych nástrojov a doplnkov vo svojom prehliadači. Najznámejším z nich je Adblock Plus, ktorý dokázal efektívne blokovať aj reklamu na Facebooku. Ak by tento nástroj používalo len niekoľko tisíc používateľov, nebol by to zrejme veľký problém. Keďže ale používateľov má Adblock Plus viac ako 100-miliónov, to už problém je. A Facebook sa naň rozhodol zareagovať.

Vyvinul technológiu, ktorá mala odstaviť Adblock Plus a nástroje jemu podobné. Technológia ich mala oklamať, že zobrazovaná reklama je v skutočnosti len obyčajným príspevkom a nemala by byť preto blokovaná. Facebook si bol prácou svojich programátorov natoľko istý, že vo svojom vyhlásení uviedol, že užívateľom blokovacích nástrojov skrátka nedáva na výber. Ak sa im reklama nepáči, môžu si vybrať inú. Nič viac, nič menej.

Blokovanie reklamy raz funguje, raz nefunguje . . .

Trvalo len tri dni, kým tvorcovia doplnku Adblock Plus zareagovali a Facebooku ukázali, že jeho technológia nie je nepriestrelná. Adblock Plus tak opäť fungoval a reklamy veselo blokoval. Ale len niekoľko hodín. Facebook zareagoval rovnako promptne a zdrojový kód na sociálnej sieti opätovne upravil, čím znova znefunkčnil blokovanie reklám. Na odpoveď z Adblock Plus ale asi nebude dlho čakať. Súboj oboch firiem sa vyostruje a kompromis je v nedohľadne.

Adblock Plus si na seba zarába čudným spôsobom

Ako upozornil server BBC, Adblock Plus na jednej strane moralizuje, no na druhej strane sám nefunguje transparentne. Doplnok blokuje reklamy len tam, kde mu firmy neplatia za to, aby tak nerobil. Prevádzkovateľ má vlastný zoznam stránok, na ktorých reklamu neblokuje. Takúto výnimku si je ale potrebné kúpiť. To Facebook už z princípu odmieta, keďže za svojim vyhlásením, že nerobí nič zlé a nelegálne, si stojí.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #facebook #sociálna sieť #reklama #blokovanie reklamy #Adblock Plus