Andy Krasny z Facebooku: Firmy musia byť tam, kde sú ich zákazníci

Facebook je dnes už neoddeliteľnou súčasťou každodenného života. Okrem spájania sa s priateľmi však otvára aj nové možností pre podnikanie. Práve ľudia, ktorí rozbiehajú svoj obchod, sa vedia zviditeľniť aj prostredníctvom tejto platformy. Ako im môže Facebook pomôcť a aké sú najnovšie stratégie pre oslovenie nových klientov? A nestáva sa z nás, bežných užívateľov iba produkt, ktorý Facebook predáva?

01.12.2016 13:00
debata (2)

O tom, ako využiť nástroje a on-line stratégie, ktoré ponúka najväčšia sociálna sieť v prospech svojho podnikania, aj o spotrebiteľských trendoch sme hovorili s Andym Krasnym, SMB manažérom, spoločnosti Facebook, ktorý sa venuje malým a stredným podnikom na tejto sociálnej sieti. Rozhovor vznikol na podujatí Boost your Business (Naštartuj svoje podnikanie) v Bratislave.

Andy Krasny hovorí o malých a stredných... Foto: Facebook
krasny Andy Krasny hovorí o malých a stredných podnikoch v prostredí sociálnych sietí na podujatí Naštartuj svoje podnikanie s Facebookom.

Čo môže poskytnúť Facebook ako platforma malým a stredným podnikom?
Možností je mnoho. Na platforme je viac ak 1,8 miliardy ľudí. To znamená, že firmy, či už veľké alebo malé, tak majú prístup k zákazníkom. Nielen k tým, ktorých už majú a môžu tak s nimi komunikovať a zdieľať informácie o svojich produktoch a službách, ale tiež môžu používať platformu na to, aby si našli nových. O tom sa tu rozprávame a ukazujeme malé firmy, ktoré vyrástli aj vďaka Facebooku. A vďaka tomu, že tam sú a boli schopné nájsť nový odbyt pre svoje produkty a služby.

Nestáva sa z bežných užívateľov Facebooku tovar? Veď jednou z výziev podujatia Boost your Business je ‚Spravte z ľudí zákazníkov‘.
V žiadnom prípade. Naším cieľom je pomôcť firmám dosiahnuť výsledky, osloviť publikum, ktoré chcú osloviť, takže dúfame, že tieto stretnutia im v tom pomôžu. Ja a môj tím neustále komunikujeme s malými podnikmi. Tie nám vždy hovoria, že Facebook im pomáha dosiahnuť dve pre nich najdôležitejšie veci: získať nových zákazníkov a neustály rast. Chceme im pomôcť rozšíriť sa aj globálne. V novej mobilnej ekonomike môže Facebook pomôcť podnikom rásť na medzinárodnej úrovni. Viac ako 1 miliarda ľudí (alebo 60% ľudí) na Facebooku sú pripojení k aspoň jednému podniku v inej krajine.

Na Slovensku je iba 12% spoločností na Facebooku. Je tu teda veľký priestor, aby sa prezentovali.
Jedna z ciest je vedieť, ako sa menia trendy, kde sú zákazníci. Hovoríme o tom a dúfame, že firmy na Slovensku si uvedomia, že internet a mobilné zariadenia sú priestor, kde sú ich zákazníci a kde v budúcnosti budú.

Aká je pridaná hodnota podujatí ako Boost your Business?
Malé a stredne veľké podniky, nielen pre Facebook, ale pre celú ekonomiku na Slovensku aj vo svete, sú veľmi dôležité. Tvoria chrbticu ekonomiky pre to, koľko ľudí zamestnávajú a koľko HDP generujú. My máme tieto akcie, aby sme zvýšili povedomie o nových trendoch a o tom, ako malá a stredná firma môže uspieť a ako jej my v tom môžeme pomôcť.

Sú tieto podujatia zadarmo?
Áno, pre všetkých účastníkov. Sú určené na riešenie problémov, ktorým malé a stredné podniky čelia pri vstupe do digitálnej éry.

Podujatie Naštartuj svoje podnikanie s... Foto: Facebook
BYB Podujatie Naštartuj svoje podnikanie s Facebookom v Bratislave navštívilo viac ako 120 podnikateľov a podnikateliek, ktorí mali možnosť sa stretnúť s odborníkmi a prebrať s nimi vlastné on-line stratégie.

Čo ovplyvňuje správanie sa potenciálneho zákazníka? Súvisí s tým aj algoritmus, ktorý určuje, čo vlastne na svojej facebookovej stene vidíme.
Máme iba určité množstvo pozornosti, ktoré môžeme niečomu venovať a tak veríme, že keď ľuďom ukážeme, na čo sa majú sústrediť, tak sa môžu ľahšie adaptovať na nové trendy. Snažíme sa urobiť svet viac spojený a otvorený a zároveň viac relevantný. Takže naše produkty sú personalizované podľa toho, čo sa vám páči a podľa toho, ako s našou platformou alebo rôznym obsahom komunikujete. Preto sa snažíme vytvoriť a poskytnúť užívateľovi tú najlepšiu skúsenosť. Cieľom je, aby človek získal informácie a novinky od priateľov, rodiny, kolegov, alebo aj od firiem a slávnych ľudí, ktorí vás zaujímajú.

Hovoríme o spájaní ľudí a vytvorení pozitívnej skúsenosti. Nejde však najmä o peniaze a zisky z reklamy?
Nechceme sa spoliehať na konkrétne produkty, ktoré generujú príjmy. Cieľom Facebooku je spájanie ľudí – to znamená aj spájanie ľudí s podnikmi. Malé podniky potrebujú osloviť zákazníkov tam, kde sa nachádzajú. A s viac ako 1,7 miliardou ľudí na Facebooku a viac ako jednou miliardou pripojených ľudí aspoň k jednému podniku v inej krajine, to je to miesto, kde sa dá spojiť s existujúcimi zákazníkmi a nájsť nových.

Hovoríte, že je potrebné byť viditeľný tam, kde sú zákazníci. Ako sa však stanem viditeľným pri tom množstve produktov a konkurencii? Reklamou?
Je pravdou, že dnes je ťažké dostať sa do kanála správ a stále ťažie byť konkurencieschop­ným. Priorita, na ktorej nám záleží, je uistiť sa, že výmena noviniek, informácií je veľkým zážitkom – bez toho to nebude to skvelé miesto, kde stránky, profily a spravodajské servery oslovia ľudí, pretože ľudia, ktorých by chceli osloviť, sa nebudú viac vracať späť. Podniky, ktoré sú úspešné, mi hovoria, že sa zameriavajú na obchodné výsledky – na to používajú naše ďalšie nástroje zacielenia a merania. Nezaoberajú sa množstvom lajkov a zdieľaní. Reklama im pomáha dosiahnuť výsledky.

Aké sú teda tipy pre ľudí, ktorí chcú nových klientov? Sú aplikovateľné na akýkoľvek produkt?
Ja verím, že áno. Prvý tip je mať mobilnú stratégiu. Prezentovať sa pred svojimi zákazníkmi, aby vedeli, že existujete a aké služby a produkty máte. Teda musíte byť tam, kde sú tí zákazníci. A oni sú na mobilných zariadeniach. Máme viac ako miliardu ľudí, ktorí používajú Facebook na mobile. V praxi teda treba mať stránku, aktualizované údaje, ktoré pomáhajú zákazníkom a následne investovať do rozvoja vzťahov so zákazníkmi a hľadaniu nových. Nasleduje tzv. prispôsobenie a príbeh. Každá firma, ktorá ponúka produkty a služby a chce byť úspešná, by sa mala snažiť plniť očakávania svojich zákazníkov a riešiť ich problémy. To je tá esencia, mať osobnú personalizovanú zložku a produkt a následne, ako to medzi tými rôznymi konkurentmi predať. Treba komunikovať prečo a ako môže zákazníkom pomôcť práve môj produkt a práve cez tie príbehy. Jednoducho vytvárať vzťahy, aby si vás zákazník vybral.

Líšia sa tieto trendy, očakávania zákazníkov?
Trendy všeobecne sú rovnaké, rozhodne v Európe sú si veľmi podobné. Trend je byť na mobile, používať video. To všetko preto, aby ľudia spoločnosti našli a spojili sa s nimi.

Môže byť expertom a pomôcť svojmu podnikaniu každý?
Jedna z výhod Facebooku a dôvod, prečo je taký úspešný s malými a strednými podnikmi je, že netreba vo firme vytvoriť špeciálnu pozíciu. Stále môžete byť úspešní a nájsť si svojich zákazníkov, aj keď na to nemáte špecializované pozície. Ide iba o to, ako ich používate a ako ste ochotní reagovať na zmeny a trendy v technológii a podnikaní.

Kedy sa FB zmenil z platformy, ktorá slúžila na komunikáciu medzi študentmi, neskôr jednotlivcami na miesto, kde sa robí obchod?
Vždy sa snažíme, aby sme urobili svet otvorenejší, aby ľudia mohli zdieľať a spájať sa s ostatnými. To je filozofia našej firmy. To, že predtým to boli iba študenti, potom ďalšia skupina obyvateľstva, teraz sú to aj firmy, je jednoducho evolúcia. Platforma tak reaguje na to, ako sa vyvíja svet a technológie a čo ľudia očakávajú. Pred dvanástimi rokmi, keď založili Facebook, tak smartfóny neexistovali a tak v tom priestore neboli ani zákazníci. Teraz má smartfón väčšina ľudí a očakáva sa, že keď komunikujú s priateľmi alebo firmou, budú na tomto zariadení. My sa práve snažíme sprostredkovať to svojimi produktmi, aby sme plnili misiu, ktorú máme.

Andy Krasny (Dublin, Írsko)

Andy Krasny vedie skupinu analytikov v oblasti SMB (malé a stredné podniky) spoločnosti Facebook v rámci regiónu Európa, Blízky východ a Afrika. Jeho tím má za úlohu pochopiť, ako sa dajú ovládať tržby v celom regióne a formovať obchodné stratégie pre Facebook. Predtým pracoval ako poradca pre manažment a ekonomiku v spoločnosti Deloitte v Londýne.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #facebook #reklama #podnikanie #komunikácia