Američania budú špehovať samých seba. Pornostránky dáta zašifrujú

Poskytovatelia internetu budú môcť predávať históriu navštívených stránok tretím stranám za účelom cielenej reklamy. Súhlas užívateľov k tomu nepotrebujú.

02.04.2017 07:00
sledovanie, špehovanie, internet, zlodej,... Foto:
Ilustračné foto
debata (8)

Americký kongres svojim hlasovaním prelomil to, čo bolo roky považované za hlavný pilier ochrany súkromia na internete. Odhlasoval zmeny v spôsobe, akým môžu poskytovatelia internetu nakladať s dátami užívateľov, ktoré sami z legislatívnych dôvodov uchovávajú. Doposiaľ si museli informácie o lokalite užívateľa, navštívených stránkach a v niektorých prípadoch aj o obsahu komunikácie nechať len pre seba. To už neplatí.

Ešte cielenejšia reklama, aj bez súhlasu užívateľa

Do konca roka budú môcť poskytovatelia cielene a bez akejkoľvek autorizácie monitorovať svojich užívateľov. Získané informácie (aj keď svojim spôsobom anonymizované) potom budú môcť predávať marketingovým agentúram, finančným inštitúciám alebo komukoľvek, kto by z nich mohol mať osoh. V praxi to znamená, že údaje, ku ktorým sa Google, Facebook a ďalší dopracovali pomocou vyspelej analytiky, si budú môcť priamo od poskytovateľov kúpiť firmy, ktoré hľadajú svoju cieľovú skupinu na internete. Reklama tak bude cielenejšia než kedykoľvek predtým.

Podporovatelia kontroverzných zmien sa odvolávajú na to, čo užívatelia počuť nechcú – cielenejšia reklama a vytvorenie nových obchodných modelov pre internetovú reklamu. Poskytovatelia by mohli zákazníkom ponúkať zľavy z mesačného poplatku za to, že budú využívať (a ďalej predávať) informácie o navštívených stránkach. Podľa združení na ochranu spotrebiteľa však môže nastať aj úplne opačná situácia. Užívateľom, ktorí budú odmietať spracovávanie ich informácií, môžu účtovať akýsi nový poplatok za súkromie.

Aké údaje poskytovatelia predajú sa užívateľ nedozvie

Podľa bezpečnostných expertov sú na mieste aj obavy o súkromie, keďže na zber údajov poskytovatelia nebudú potrebovať súhlas užívateľov. Aké údaje firmám napokon predajú sa už užívateľ nedozvie. Ako uviedol denník The Washington Post, vyhľadávače ale aj videoslužby už niektoré údaje o užívateľoch zbierajú. Poskytovatelia však budú vedieť o užívateľoch oveľa viac, keďže presne monitorujú a archivujú zoznam navštívených stránok. “Hoci užívatelia môžu prestať navštevovať stránky, ktorých s citlivými údajmi nenakladajú podľa ich predstáv, v prípade internetových poskytovateľov to bude oveľa komplikovanejšie,” uviedol denník. Navyše väčšina Američanov má podľa prieskumu na výber v priemere len jedného až dvoch poskytovateľov internetu.

V hre je aj sieťová neutralita. Doposiaľ bolo obmedzovanie vybraného obsahu alebo rýchlosti internetu pre poskytovateľov internetu tabu. To sa môže takisto zmeniť. Zrejme je len otázkou času, kedy príde na pretras obmedzovanie rýchlosti u služieb, ktoré pri používaní prenášajú veľké množstvo dát. Alternatívou potom je, že si za “rýchlejšie” pripojenie budú firmy platiť. Dotklo by sa to služieb ako Netflix, Hulu, Amazon Prime či Spotify.

Otvárajú sa aj chúlostivé témy vrátane návštevy pornostránok

Nové pravidlá pre internetových poskytovateľov by mohli napríklad tretím stranám odhaliť nie len to, že užívateľ navštevuje erotické stránky, ale aj aké má sexuálne preferencie. Na túto veľmi citlivú tému sa deň po schválení pravidiel americkým kongresom, rozhodli zareagovať dva najväčšie pornografické servery.

Pornhub a sesterský server YouPorn, ktoré denne navštevuje viac ako 75 miliónov užívateľov, zašifrujú komunikáciu so serverom protokolom HTTPS. “S prechodom na HTTPS dokážeme ochrániť identitu a zabrániť šíreniu malvéru a prístupu tretích strán. Užívatelia si môžu byť istí, že história prehliadania zostane zašifrovaná a nebude pre nikoho prístupná, a teda nemôže byť ani ďalej predávaná,” uviedla hovorkyňa serveru Pornhub, Corey Price. Internetoví poskytovateľ síce bude vedieť, že užívateľ server navštívil, no nedozvie sa, o aké videá a kategórie videí sa zaujímal.

© Autorské práva vyhradené

8 debata chyba
Viac na túto tému: #špehovanie #Google #Donald Trump #internetové súkromie