EÚ plánuje presadiť zvýšenie životnosti výrobkov a ich opraviteľnosť

V odporúčaniach pre Európsky parlament sa spomína aj obmedzenie lepenia komponentov, ktoré komplikuje ich prípadnú výmenu či opravu. Elektronika by mala mať vyššiu životnosť a ľahšiu opraviteľnosť. S pokazeným mobilom by malo byť možné zájsť do ľubovolného licencovaného servisu a požadovať rovnakú kvalitu ako u výrobcu.

12.07.2017 07:30
smartfón, kladivo, displej, zafír, Gorilla... Foto:
Ilustračné foto
debata (20)

Väčšina spotrebiteľov si už zvykla na to, že životnosť spotrebnej elektroniky sa zväčša rovná alebo len o málo prevyšuje dobu, počas ktorej je produkt v záruke. Ak výrobca ponúka rozšírenú záruku zadarmo či za príplatok, je na mieste, aby spotrebiteľ očakával, že produkt bude počas tejto doby spoľahlivo fungovať.

Dostupná a lacná oprava

Ak sa následne pokazí, oprava je buď nerentabilná alebo nemožná. Dôvodov je viacero, počnúc dostupnosťou starších komponentov až po spôsob, akým sú produkty kompletizované. Ak sú súčiastky lepené, ich oprava či výmena je takmer nemožná. Európska únia sa preto rozhodla zakročiť a obmedziť takzvané „kazítka“.

Pod pojmom kazítka si možno predstaviť čokoľvek, od úmyselného znižovania životnosti výrobku použitím menej kvalitných komponentov či poddimenzovaných rozvodov až po jeho prípadnú (ne)opraviteľnosť. Výrobca má k dispozícii veľké množstvo „pák“ na konečného spotrebiteľa, ktorými ho môže primať k tomu, aby si po dvoch-troch rokoch kúpil novú pračku alebo televízor. Spotrebiče sú navyše v porovnaní s minulosťou natoľko lacné, že s ich urýchlenou obmenou zákazník počíta už pri ich kúpe.

Kvalitnejšie a ekologickejšie produkty

Európsky parlament navrhuje, aby boli výrobky robustnejšie, no najmä opraviteľné. Dôvodom je ekológia. Viac vyhodených produktov, ktoré nie je možné „zrecyklovať“ znamená zvýšenú záťaž na životné prostredie. „je potrebné vytvoriť rovnováhu medzi cieľom predlžovania životnosti výrobkov a ochranou životného prostredia, kde je stále možné nachádzať stimuly pre inovácie a ďalší rozvoj,“ píše sa v dôvodovej správe adresovanej Európskemu parlamentu.

„Európski spotrebitelia nemajú v podstate žiadne informácie o spoľahlivosti výrobkov. Keďže prišli o signál v podobe ceny, v ktorej sa odzrkadľuje vzťah medzi nákladmi a kvalitou, vyberajú si skôr výrobky nižšej triedy pochádzajúce z rozvíjajúcich sa krajín, čím sa zvyšuje tempo hospodárskeho dumpingu. Na túto situáciu tak doplácajú európske podniky, ktoré často ponúkajú kvalitnejšie a trvácnejšie výrobky,“ dopĺňa správa.

Európania pokazený produkt častejšie zahodia a kúpia si nový

Európsky parlament v uznesení definoval hlavné oblasti, v ktorých očakáva zlepšenie. Najväčšie medzery sú údajne v prístupe k náhradným dielom, ktoré sú tiež veľmi drahé, v dostupnosti informácií o možnostiach opravy a údržby ako aj v rozsahu možných opráv a výmeny súčiastok. Obyvatelia EÚ sa tiež často stretávajú s nízkou kvalitou služieb, pokiaľ ide o výmenu tovaru počas jeho opravy. Prieskum Eurobatometru z roku 2014 preukázal, že 77 percent obyvateľov EÚ síce opravu výrobku uprednostní, no nakoniec ho aj tak vymení alebo zahodí, pretože náklady na opravu sú príliš vysoké.

Rozsiahly, 37-bodový návrh, obsahuje napríklad časť o podpore modulárnych dizajnov spotrebnej elektroniky, vďaka ktorým je možné ľahšie vymeniť opotrebené alebo zastaralé diely. Pri výrobe by mali byť viac využívané ekologické materiály a výrobcovia by sa mali podľa možností vyhýbať lepeniu dielov, ak to po konštrukčnej stránke nie je nevyhnutné.

Rozsiahlejšia záruka a licencovaný servis

Originálne diely by tiež mali mať dostupné alternatívy v rovnakej kvalite a s rovnakými vlastnosťami. V ideálnom prípade by mali byť súčiastky štandardizované a výrobcovia by mali na vyžiadanie poskytnúť licencovaným (no aj neautorizovaným) opravovniam príručky na údržbu a opravu zariadení. Toto opatrenie môže zvýšiť dostupnosť nezávislých opravovní, ktoré si budú môcť navzájom konkurovať cenou aj kvalitou služieb.

Zmeniť by sa mal aj spôsob, akým spotrebitelia dokladujú vlastníctvo kúpeného spotrebiča pre účely záručnej opravy. Záruka by sa mala viazať na predmet a nie na kupujúceho. Záruka by mala byť automaticky predĺžená, ak oprava výrobku trvá viac než stanovuje zákonná lehota – teda jeden mesiac.

© Autorské práva vyhradené

20 debata chyba
Viac na túto tému: #EÚ #oprava #kazítka #spotrebná elektronika #životnosť výrobkov