Informoval vás niektorý z vašich priateľov na Facebooku o prebiehajúcej súťaži, v ktorej môžete vyhrať luxusné auto, hodinky, kabelku alebo najnovší mobil? Ak áno, mali by ste spozornieť. Na slovenskom Facebooku sa aktuálne šíri séria falošných súťaží, ktoré zneužívajú dôverčivosť ľudí, ktorých presviedčajú, že niektorú z hodnotných cien naozaj vyhrali.
Súťaže, v ktorých je každý víťazom
Podvodné stránky na sociálnej sieti ľudí v prvom rade vyzývajú, aby sa do súťaže zapojili. “Stačí lajkovať stránku na Facebooku a zdieľať alebo komentovať príspevok – teda šíriť podvod medzi svojimi priateľmi na sociálnej sieti,” upresnil Lukáš Štefanko z Esetu. Falošné súťaže, ktoré Eset monitoroval, majú v súčasnosti viac ako 39 lajkov.
V takýchto súťažiach je každý víťazom. Ich správcovia každého súťažiaceho kontaktujú a oznámia mu, že vyhral hlavnú cenu. Ešte predtým, než mu ju odovzdajú ale požadujú citlivé údaje z platobných kariet, ktorými je vraj potrebné overiť identitu. Podvodníci sa snažia od ľudí vymámiť osobné údaje, číslo platobnej karty, dátum jej platnosti a CVV čislo. Tieto údaje následne môžu zneužiť pri online platbe platobnou kartou obete.
Najviac podvod šírili stránky Vyhraj to, Výherný deň alebo Rossa Fashion, ktoré sú prepojené s potenciálne nebezpečnou webovou stránkou Modernevyhry.sk. Stránku Vyhraj to už Facebook medzičasom zablokoval, zvyšné dve naďalej existujú. Užívatelia majú možnosť stránky nahlásiť.
Pozor aj na lacné ‘Ray Bany’
Čoraz agresívnejšie sa na Facebooku šíria aj stránky ponúkajúce zlacnené značkové okuliare Ray Ban. Tentokrát sú už stránky lokalizované aj do slovenčiny. Weby sú propagované pomocou fotografií s informáciami o časovo limitovanom výpredaji slnečných okuliarov. “Útočník ale len zneužíva meno známeho výrobcu a spoločnosť Ray Ban a ani jej distribútori nie sú tvorcami falošnej zľavy, ktorá má byť až vo výške 90 percent,” varuje Eset. Používatelia Facebooku, ktorí tieto odkazy šíria a propagujú, o tom vôbec netušia. Útočník alebo škodlivý kód do albumov obetí vloží niekoľko fotografií z podvodných webov spolu s odkazom a označí niekoľko kontaktov obete.
Podľa Esetu prezeranie týchto webov nie je škodlivé. Problém nastáva len vo chvíli, keď užívateľ zdanlivo výhodnej ponuke podľahne a pristúpi k objednávke okuliarov. Po odoslaní objednávky okuliare nie len, že nedostane, ale útočníkom v Číne dobrovoľne odovzdá všetky potrebné údaje z platobnej karty, navyše v nezašifrovanej podobe.