Sociálne siete pravidelne čelia kritike, že sú nie len nástrojom ale aj spoluautorom politických a diskreditačných kampaní. Napriek tomu, že sa takýmto obvineniam dlhodobo bránia, pripúšťajú, že politici a politické strany sú pre ne rovnakým partnerom ako ktorýkoľvek iný inzerent.
Časy sa však menia a pod tlakom verejnosti začínajú sociálne siete pristupovať k politickej reklame s väčším citom a opatrnosťou. Facebook oznámil, že reklama od politikov bude transparentnejšia. Inak povedané, ten, komu sa zobrazí ju bude môcť jednoznačne odlíšiť, pretože bude niesť podpis objednávateľa. “Pokiaľ ide o reklamu na Facebooku, ľudia by mali vedieť, kto je inzerentom, a aké reklamy tento inzerent ponúka, špeciálne ak sú politického rázu,” uviedol na blogu viceprezident pre reklamy na Facebooku, Rob Goldman. Každá jedna reklama bude musieť byť aj prepojená s konkrétnou stránkou, aby bolo už na prvý pohľad jasné, ktorý subjekt propaguje.
Twitter zablokoval reklamu ruských denníkov
Twitter na rozdielu od Facebooku zakročil okamžite a bez prvotného upozornenia. Zablokoval reklamy dvoch najväčších ruských mediálnych domov, ktoré údajne mali svojimi reklamami ovplyvňovať priebeh amerických prezidentských volieb v minulom roku. Inzerovať tak nebude môcť Russia Today (skr. RT) a Sputnik, ktoré Spojené štáty označujú za posla ruského prezidenta.
Twitter argumentuje, že rozhodnutie zablokovať reklamu oboch ruských médií bolo oprávnené. “Urobili sme tak na základe spätnej analýzy amerických volieb a záverov americkej spravodajskej služby, ktorá tvrdí, že RT a Sputnik sa v záujme ruskej vlády pokúšali narušiť priebeh volieb,” píše Twitter vo svojom oficiálnom stanovisku. Ruská tvrdí, že Spojené štáty reagujú agresívne a snažia sa v krajine úplne zablokovať ruské médiá. Podľa agentúry RIA Novosti Rusko pristúpi k odvetným opatreniam.