Tip: Vymieňate batériu v telefóne? Pozor na záruku

31.03.2018 10:00
smartfón, kladivo, displej, zafír, Gorilla...
Ilustračné foto Autor:

Oprava smartfónu nemusí byť lacnou záležitosťou. Poradíme vám ako neprísť o záruku, na čo si dať pozor a kedy vymeniť batériu v iPhone.

Znižovanie výkonu u starších iPhonov sa Applu vypomstilo. Firma sa musela verejnosti, no najmä svojim zákazníkom, ospravedlniť a niekoľko týždňov vysvetľovať, prečo výkon úmyselne znižuje a čo by znamenalo, ak by tak neurobila. Nie všetci argumenty o vypínaní sa prístroja kvôli starej batérii prijali. Väčším problémom bolo, že Apple o softvérovej úprave zákazníkov vopred neinformoval. Ako pokánie si preto okrem iného stanovil, že zákazníkom bude vymieňať batériu za zlomok pôvodnej ceny. Namiesto 80 eur si tak vypýta o čosi viac než tretinu tejto sumy, 30 eur. Batériu ale nevymení vždy a všade.

Batériu v iPhone vám vymenia za 30 eur. No nie vždy

V prvom rade, zákazník, ktorý má podozrenie, že jeho smartfón stratil výkon, má možnosť zaniesť svoj iPhone do autorizovanej predajne alebo servisného centra, v ktorom mu na počkanie skontrolujú, či mobil naozaj mohol stratiť výkon kvôli staršej batérii. Ak to diagnostika potvrdí a zákazník vlastní niektorý z modelov, na ktoré sa zvýhodnená výmena vzťahuje (od modelu SE, resp. 6), technik mu batériu na počkanie vymení. Keďže na Slovensku Apple oficiálne zastúpenie a ani predajňu nemá, suplujú ho štyri autorizované servisné centrá. Jedno z nich sme navštívili a zisťovali sme, ako výmena batérie a ďalších komponentov prebieha, na čo si dať pozor pri kúpe, používaní ale aj prípadnej oprave, ktorá môže stáť zákazníka aj niekoľko stoviek eur.

Začnime však od konca. Pri oprave akéhokoľvek smartfónu má zákazník na výber len dve možnosti – obrátiť sa na autorizovaný servis, alebo si nájsť lacnejší mobilšop. Aký je medzi nimi rozdiel? Ak by ste hľadali odpoveď priamo v autorizovanom servise, dostali by ste pravdepodobne vždy rovnakú odpoveď. Takýto servis opravuje zariadenia odborne a podľa štandardov, ktoré mu stanovuje výrobca. V prípade Applu sú tieto štandardy prísne (bez ohľadu na to , či človek je alebo nie je fanúšikom tejto značky). Pre zaujímavosť, servis musí prejsť pravidelnou validáciou a pri inšpekcii dokladovať, že technik pri oprave pracuje so všetkým čo mu Apple predpisuje – na stole musí mať napríklad aj piesok pre uhasenie prípadného požiaru spôsobeného batériou.

Rozdiel medzi mobilšopom a autorizovaným servisom nie je len v cene

Mobilšopy nikto nekontroluje a kvalitu garantujú len referenciami svojich zákazníkov, ktoré môžu byť rovnako pozitívne ako negatívne. Oprava niektorých telefónov nemusí byť príliš náročná a technik v neautorizovanom servise ju zvládne ľavou zadnou a s použitím originálnych (nových alebo repasovaných) komponentov. Pri niektorých značkách telefónov je však oprava v inom než autorizovanom centre ruskou ruletou. Platí to najmä pri iPhonoch od Apple, ktorých oprava je komplikovaná, drahá a chúlostivá. Bežný mobilšop v podstate nemá možnosť si originálne komponenty od výrobcu zakúpiť. Môže tak použiť buď originálne komponenty z iných mobilov alebo neoriginálne diely, ktoré môžu, ale aj nemusia spoľahlivo fungovať. Jediným, kto za ich úplnú alebo obmedzenú funkčnosť ručí je servis, už nie samotný výrobca.

Prečo je Apple pri servise tak úzkostlivý?

Originálne komponenty, ktoré od Applu môže nakúpiť len autorizovaný servis, musia byť nie len bezpečne uložené, ale aj zdokumentované. Každá výmena komponentu sa zaznamenáva a pôvodná súčiastka alebo aj celé zariadenie (ak bolo vymenené za nový kus) sa posiela späť do centrály firmy. Ak navyše servis používa aj špeciálne zariadenie na kalibráciu displeja, musí tak robiť v špeciálnej, uzamykateľnej miestnosti so stráženým prístupom a neustálym online prenosom obrazu do centrály Apple. Na Slovensku je zatiaľ len jedno takéto zariadenie, ktoré pripomína skôr miniatúrnu 3D tlačiareň, než prístroj v hodnote niekoľkých tisíc eur, ktorý si Apple stráži ako oko v hlave. Podľa Radovana Pivovarčiho, riaditeľa servisného strediska SWISS Service, ktoré toto zariadenie používa, firma musí kontrolovať prístup do miestnosti so zariadením kvôli prípadným incidentom.

Ilustračné foto (na fotke servisné stredisko...
Ilustračné foto (na fotke servisné stredisko SWISS Service) Autor: Swiss Service

Kalibračné zariadenie počas dvadsať minútového testu zisťuje, či na telefóne funguje vymenený displej tak ako má. Servis nie je povinný takéto zariadenie vlastniť, no vďaka nemu dokáže vymeniť displej na počkanie a garantovať, že oprava bola úspešná. Pri použití neoriginálneho displeja, by napríklad oznámilo chybu, pretože displej nebude správne nakalibrovaný a pravdepodobne nebude fungovať ani senzor odtlačkov prstov.

O záruku je môžete prísť aj bez toho, aby ste o tom vedeli

Mnoho spotrebiteľov prichádza o záruku na celé zariadenie z rôznych dôvodov, ktoré majú spoločného menovateľa – neinformovanosť. Ak sa s opravou obrátia na neautorizovaný servis alebo niektorý z množstva mobilšopov môžu stratiť nárok na záručnú opravu od výrobcu. Netýka sa to len opráv zariadení Apple, aj keď je pravda, že Apple má pri posudzovaní nároku na bezplatnú výmenu či opravu zariadenia náročné kritériá. V tomto prípade platí, že akonáhle by bol pri oprave použitý jediný neoriginálny komponent, zákazník automaticky stráca záruku na celé zariadenie.

Nech je tak či onak, ak sa pri rozbití displeja (ktoré štandardná záruka nepokrýva) zákazník obráti na niektorú z množstva opravovní, za nový displej a prácu môže (ale aj nemusí) zaplatiť zlomok ceny toho, čo by zaplatil pri návšteve autorizovaného servisu. Je náročné vyniesť rozsudok nad tým, či je cena za originálny diel adekvátna a férová. Avšak, ak si Apple svoj dodávateľsko-odberateľský reťazec dôsledne stráži, zákazník má len dve možnosti – zaplatiť vysokú cenu za náhradný diel alebo si zvoliť neoriginálny diel, ušetriť, no stratiť záruku.

Informujte sa ešte pred odovzdaním mobilu do servisu

Na mieste je otázka, prečo zákazník automaticky stráca záruku na celé zariadenie, ak si v neautorizovanom servise nechal vymeniť len displej. Podľa Applu preto, že on ako výrobca už nedokáže garantovať, že diel bol vymenený správne, navyše nemusí mať rovnaké vlastnosti ako originálny komponent. Podľa R. Pivovarčiho je veľkým problémom aj to, že bežný servis zákazníka neinformuje o tom, že výmenou jedného komponentu automaticky stráca záruku na celý iPhone. Kvôli prípadnej ďalšej oprave už potom musí znovu navštíviť len neautorizovaný servis, ktorý mu navyše ani negarantuje plnú funkčnosť náhradného dielu či telefónu samotného.

Príslušenstvo, ktoré pri výmene batérie v...
Príslušenstvo, ktoré pri výmene batérie v iPhone, používa servisný technik. Autor: Swiss Service

Ako sme sa mali možnosť presvedčiť, jeden z množstva neautorizovaných servisov v dodatku na faktúre k opravovanému iPhonu napríklad upozorňuje, že “poškodené a následne opravované zariadenie už nikdy nebude ako nové. Pri výmene resp. servise náhradných dielov môžu vzniknúť menšie nerovnosti, medzery medzi spojmi, malé oderky, znížená citlivosť ovládacích prvkov (tlačidlá ovládania, dotyková plocha).” Garantovať rovnaký stav ako v prípade nového zariadenia takýto servis nedokáže nie len kvôli použitiu neoriginálneho dielu, ale aj kvôli nedostupnosti nástrojov na diagnostiku zariadenia, ktoré si Apple prísne stráži.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#výmena displeja #smartfón #iPhone #Apple
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk