Postrach menom GDPR. Google a Facebook čelia obvineniam z jeho porušovania

Len niekoľko hodín po tom, čo európska smernica o ochrane užívateľských dát vstúpila do platnosti v celej Európskej únii, čelia viaceré veľké spoločnosti z jej porušovania. Užívateľov vraj nútia k súhlasu so spracovaním dát pre cielenú reklamu. Ak s ním nesúhlasia, musia si svoj účet zrušiť.

26.05.2018 15:41
GDPR Foto: ,
Ilustračné foto
debata (2)

V posledných dňoch sa určite aj vám objavilo v e-mailovej schránke hneď niekoľko správ o novej európskej smernici, ktorá firmy núti k zodpovednému narábaniu s užívateľskými dátami. Firmy svojich zákazníkov prostredníctvom elektronickej komunikácie informujú o novom spracovaní osobných údajov a vyzývajú ich, aby potvrdili svoj záujem zotrvať v ďalej v zákazníckej databáze.

“Dňa 25. mája 2018 vstupuje do platnosti nové nariadenie GDPR (General Data Protection Regulation) o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní údajov v rámci EÚ a voľnom pohybe takýchto údajov. Z vyššie uvedených dôvodov budeme preto potrebovať Váš súhlas na spracúvanie a uchovávanie Vašich osobných údajov, ako i súhlas na prijímanie mailov, pozvánok, zmlúv a iných foriem komunikácie.” Aj takto vyzerá jeden z množstva e-mailov, ktoré ste si mohli aj vy prečítať vo svojej schránke. Mnohé z firiem, ktoré ho v podobnej podobe zaslali, od zákazníkov nevyžadujú, aby opätovne navštívili stránku a udelil súhlas so spracúvaním osobných údajov. Dávajú im však možnosť so spracúvaním údajov nesúhlasiť, čo v praxi znamená, že firma má v takom prípade povinnosť všetky údaje o zákazníkovi vymazať zo svojich databáz.

Univerzálny súhlas neexistuje

GDPR sa stalo problémom, nakoľko firmy sa akosi pozabudli a začali sa na novú smernicu pripravovať neskoro. Facebook, Google a ďalší to síce stihli, no forma akou požiadali svojich zákazníkov o opätovný súhlas so spracovávaním osobných údajov je prinajmenšom kontroverzná. Tvrdí to aj aktivistická skupina noyb.eu, ktorá firmy obviňuje, že zákazníkom nedali možnosť slobodnej voľby. Google, Facebook, Instagram a WhatsApp obviňujú z toho, že registrovaným používateľom dali na výber len možnosť súhlasiť so zberom a zdieľaním osobných údajov alebo svoju registráciu úplne zrušiť. Informoval o tom server BBC.

Ak užívatelia týchto služieb chceli naďalej pokračovať s ich používaním, museli súhlasiť so zberom osobných dát, ich zdieľaním a použitím na marketingové účely. Ak s tým nesúhlasia, inú možnosť, než zrušenie účtu, podľa aktivistov nemajú. Jedným z hlavných pilierov GDPR pritom je len zber dát nevyhnutných k používaniu služby. Podmienený súhlas so spracovaním dát v oveľa širšom rozsahu podľa aktivistov ale GDPR vylučuje. “GDPR je veľmi pragmatickým nariadením. Čokoľvek, čo je naozaj nevyhnutné k používaniu aplikácie je v jeho súlade aj bez ďalšieho súhlasu. Ostatné vyžaduje ale udelenie doplnkového súhlasu,” píše noyb.eu vo svojom vyjadrení.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Google #facebook #Instagram #Whatsapp #GDPR